Wat levert meedoen aan dit programma leerlingen op?
Wat levert meedoen aan dit programma leraren en schoolleiders op?
Een verbetercultuur: Elke dag samen een beetje beter
Onderzoek na onderzoek laat zien wat het verschil maakt in de kwaliteit van het onderwijs: schoolleiders en leraren die samen het onderwijs verbeteren. Zij bereiken meer met hun leerlingen.
Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. leerKRACHT creëert zo’n verbetercultuur op scholen.
Op onze aanpak pagina vertellen we hoe leerKRACHT helpt op scholen en in stichtingen. Je leest meer over hoe je als lerarenteam en als schoolleider aan de slag kan op school en hoe je een cultuur van ‘elke dag een beetje beter’ creëert in jouw organisatie/stichting.
Voor wie is Boosting Fundamentals bedoeld?
Komend jaar (start januari 2025) is er plek voor 8 PO-scholen in de Brainport regio. (De Brainportregio betreft hier: Scholen in Veldhoven en de scholen in een straal van 35 kilometer hierom heen).
Wil je weten of jouw school in aanmerking komt voor deelname? Neem dan contact op.
Kosten deelname:
Deelnemende scholen krijgen bij deelname financiële ondersteuning.
Het gaat daarbij om 50% van de kosten voor deelname aan het eerste jaar van leerKRACHT en 50% van de kosten voor de Foutloos Rekenen of Wetenswaardig.
Voor scholen met een schoolweging boven de 32 zijn extra middelen beschikbaar. Zij krijgen naast het bovenstaande ook 50% van de kosten voor tweede jaar van leerKRACHT vergoed, plus middelen om tijd vrij te maken van leraren.
Inschrijven:
De inschrijving voor de 8 scholen in januari is geopend vanaf 9 december. Aan inschrijving zijn een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie contact op met leerKRACHT of met het NMI.
Wil jij meer horen over dit programma?
Ga in gesprek met een expertcoach of volg ons webinar op 27 november.
Wat is Wetenswaardig?
Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs.
De lesmethode bestaat uit 30 gethematiseerde lesboeken waarmee leraren hun leerlingen van groep 4 t/m 8 klassikaal kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven.
Lees meer over wetenswaardig op de website van het NMI
Wat is Foutloos Rekenen?
Foutloos Rekenen in een notendop
Foutloos rekenen (FR) is een methode rekenen voor de bovenbouw van de basisschool (dus voor groep 6, 7 en 8). Alle basisrekenprocedures komen hierbij aan bod tot het niveau dat kinderen eind groep 8 zouden moeten hebben (1s-niveau). Dat betekent niet dat álle onderwerpen van de basisschool worden behandeld (bijv. klokkijken of meetkunde komen niet aan bod) maar wel alle rekenprocedures.
Belangrijkste kenmerken Foutloos rekenen:
- FR sluit aan bij een belangrijk principe van “mastery learning”: je gaat pas verder naar het volgende onderwerp als het voorgaande onderwerp wordt beheerst.
- FR behandelt per onderwerp slechts één rekenprocedure (die altijd werkt).
- De rekenprocedure wordt zeer veel geoefend, zodat deze wordt geautomatiseerd.
- Geen onderscheid in niveaus: de hele groep werkt op hetzelfde niveau aan hetzelfde onderwerp.
- De VOLGORDE waarin de stof wordt aangeboden is heel belangrijk.
Traject Foutloos Rekenen bij scholen:
- Een traject bestaat uit 12 (les)weken met een iets langere doorlooptijd vanwege vakanties en minstens 1 “oefenweek” tussendoor. Er komt 12 weken lang elke week een docent van FR lesgeven: 1 uur en een kwartier.
- De rest van de week gaat de leerkracht de kinderen helpen met de behandelde rekenprocedures en bijbehorende onderwerpen. Tijdens deze dagen wordt 75 minuten gewerkt.
- Na 12 weken volgt een evaluatie en werkt de leerkracht (die inmiddels is ingewerkt) zelf het boek uit met de groep
Lees meer over Foutloos Rekenen op de website van het NMI.
Meer informatie
Versterken van basisvaardigheden in het onderwijs: hoe doe je dat effectief?
“De jarenlange terugloop van de taal-, reken- en burgerschapsvaardigheden moet eindelijk een halt toegeroepen worden. Dat is broodnodig om jongeren volwaardig mee te kunnen laten doen aan de maatschappij” stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport de Staat van het onderwijs. Volgens hen is dit niet alleen noodzakelijk, maar ook haalbaar. Dat klinkt in theorie prachtig, maar hoe is dit ook in jouw klas realiseerbaar? Voor je gevoel heb je nu al te weinig tijd, dus hoe schiet je direct raak? Dat vergt twee focuspunten. Ten eerste weten wat werkt in de verschillende domeinen en ten tweede een doelgerichte aanpak met het hele team.
Wil je meer weten?