Generatieve AI in het onderwijs
Waarom een verbetercultuur essentieel is en de leraar belangrijker dan ooit!
Geschreven door Jelle Verwer
AI, of kunstmatige intelligentie, is technologie die machines in staat stelt te leren en beslissingen te nemen op basis van data. Generatieve AI, zoals ChatGPT, kan nieuwe content produceren en patronen herkennen in grote hoeveelheden informatie. In het onderwijs kan AI helpen bij het personaliseren van leerprocessen, het analyseren van data en het ondersteunen van docenten in hun dagelijkse werk. Deze technologie heeft de potentie om het onderwijs drastisch te veranderen, mits verantwoord ingezet.
Technologie verandert onze wereld razendsnel, en ook in het onderwijs leidt dit tot fundamentele vraagstukken en verschuivingen. Kunstmatige intelligentie (AI) biedt ons de kans om de kwaliteit van het onderwijs verder te verhogen, administratieve rompslomp te verminderen en onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken. Maar met deze kansen komen ook nieuwe vraagstukken: Hoe voorkomen we afhankelijkheid van technologie? Hoe zorgen we ervoor dat AI geen ongelijkheid vergroot, maar juist bijdraagt aan betere kansen voor álle leerlingen?
De sleutel ligt in een cultuur van continu verbeteren, waarin we met de juiste balans de kracht van AI benutten, zonder de essentie van onderwijs uit het oog te verliezen.
De potentie van AI is enorm. Generatieve AI-modellen, zoals ChatGPT, stellen docenten in staat om met een veel bredere scope lessen te verbeteren en leerachterstanden vroegtijdig te signaleren. AI kan helpen bij formatieve toetsen en directe feedback geven, waardoor leerlingen gerichter kunnen leren. Aan de andere kant zien we ook risico’s: algoritmes kunnen vooringenomen zijn, en docenten en leerlingen riskeren afhankelijk te worden van technologie, waardoor essentiële vaardigheden zoals kritisch denken en creativiteit kunnen afnemen. Dat kan niet de bedoeling zijn. De vraag is dan ook niet of en hoe vaak we AI gaan inzetten, maar vooral hoe. Zoals Stephen Fry benadrukt:
“De echte uitdaging is niet om AI’s creativiteit te activeren, maar om haar zo in te zetten dat werk ook daadwerkelijk beter wordt.”
Een ander risico is de snelheid waarmee technologie wordt geadopteerd, zonder voldoende begrip van de maatschappelijke impact. Net zoals sociale media aanvankelijk als verbindend werden gezien, maar later verdeeldheid veroorzaakten, heeft AI transparante kaders nodig om soortgelijke valkuilen te vermijden.
Om AI en technologie succesvol te integreren, is een verbetercultuur onmisbaar. Scholen die continu werken aan beter onderwijs, met oog voor samenwerking en onderwijsonderzoek, zijn beter in staat om innovaties te benutten. Stichting leerKRACHT heeft bewezen dat een verbetercultuur niet alleen de onderwijskwaliteit verhoogt, maar ook het werkplezier van leraren en de betrokkenheid van leerlingen stimuleert. Wat zijn de succesfactoren?
Het succes van scholen die met leerKRACHT of met Groeikracht werken, waar teams binnen een jaar een lerende cultuur realiseren, toont de kracht van samenwerking. Leraren ontwikkelen zichzelf continu, delen kennis en passen onderwijsonderzoek direct toe. Deze aanpak zorgt ervoor dat AI niet wordt gezien als een oplossing op zichzelf, maar als een hulpmiddel binnen een doordachte onderwijsstrategie.
leerKRACHT is gebaseerd op Lean-denken. De onderliggende principes van de lean-filosofie bieden nog een extra handvatten om AI effectief in te zetten. Lean focust op het creëren van waarde voor ‘klanten’, het herkennen van verspillingen en het optimaliseren en standaardiseren van processen. Voeg daar AI aan toe — met de kracht om razendsnel data te analyseren, patronen te herkennen en werk uit handen te nemen — en je hebt een krachtige combinatie die scholen in staat stelt om potentieel meer waarde voor leerlingen te creëren, met minder werkdruk voor leraren.
Deze combinatie biedt een antwoord op een essentiële vraag in het onderwijs: hoe zorgen we ervoor dat onze tijd, energie en middelen zoveel mogelijk bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen?
We zoomen in op drie categorieën uit de Lean-filosofie: kerntaken, kernondersteunend werk en verspilling — en laten zien hoe AI in elk van deze domeinen het verschil kan maken.
Definitie:
Kerntaken zijn de activiteiten die rechtstreeks bijdragen aan het leren en ontwikkelen van leerlingen. Denk aan lesgeven, feedback geven, en het begeleiden van leerlingen.
Voorbeeld:
Het voorbereiden en geven van effectieve, gedifferentieerde lessen.
AI in actie:
AI-tools zoals adaptieve leersystemen of generatieve AI kunnen docenten helpen met het snel genereren van lesmateriaal dat aansluit op verschillende niveaus in de klas. Denk aan het creëren van drie variaties van een begrijpend lezen-opdracht of het aanscherpen van lesdoelen en vragen.
Impact:
Meer tijd voor directe interactie met leerlingen, grotere variatie, en potentieel een hogere leeropbrengst.
Definitie:
Kernondersteunende processen zijn noodzakelijk om kerntaken goed te kunnen uitvoeren, maar leveren niet direct waarde voor de leerling. Denk aan administraties, roostering, of het voorbereiden van oudergesprekken.
Voorbeeld:
Het analyseren van toetsresultaten en maken van groepsplannen.
AI in actie:
AI kan automatisch analyses uitvoeren op toetsdata, groeicurves visualiseren en suggesties doen voor groepsindeling of interventies. In plaats van urenlang Excels uitpluizen, krijgt de leraar binnen enkele minuten inzicht in welke leerlingen baat hebben bij extra instructie — en op welk gebied.
Impact:
Sneller en nauwkeuriger inzicht in leerlingdata, minder tijd kwijt aan administratie, en beter onderbouwde keuzes in de klas.
Definitie:
Verspilling is werk dat geen waarde toevoegt voor de leerling én voorkomen kan worden. Denk aan dubbele administratie, vergaderingen zonder focus of tijdrovende zoektochten naar lesmateriaal.
Voorbeeld
Zoeken naar geschikt lesmateriaal of herhaald werk (zoals steeds opnieuw rapporten schrijven).
AI in actie:
AI-assistenten kunnen fungeren als een persoonlijke bibliothecaris: geef aan welk leerdoel en niveau je zoekt, en de AI presenteert passende lessen, bronnen of werkvormen. Of gebruik AI om rapportages automatisch te genereren op basis van input van de leraar en leerlinggegevens.
Impact:
Minder tijd kwijt aan zoeken en herhalen, meer ruimte voor focus op onderwijs en samenwerking. Het werk wordt lichter én leuker.
FIGUUR 1: De methodiek van leerKRACHT combineert focus met concrete stappen.
Dat vraagt natuurlijk wel wat van een docent. Onze visie is dan ook dat het belang van goede docenten nog groter wordt in het tijdperk van AI. Hoewel AI veel taken kan ondersteunen, is het de docent die samen met de schoolleiding bepaalt hoe en wanneer technologie wordt ingezet om het leren van leerlingen en studenten te verbeteren. Daarbij blijven heldere routines en gedragsafspraken, hoge verwachtingen, docenten die samen steeds beter worden in het handelen in de klas en een krachtig curriculum – ook met AI – de absolute motor van goed onderwijs.
Het is wel voorstelbaar dat de rol van de docent in de komende tien jaar zal veranderen. Niet fundamenteel, maar wel evolutionair. Hieronder drie voorbeelden, maar er zijn er vanzelfsprekend meer.:
Van solist naar samenwerkende professional
Onderwijs verbeteren doe je niet alleen. Steeds meer docenten werken samen in teams: ze ontwerpen lessen, bezoeken elkaars klassen en geven collegiale feedback. Die samenwerking wordt versterkt door AI. AI kan het samenwerken in teams ondersteunen. Niet alleen door sneller inzicht in resultaten en processen te bieden, maar ook door als coach of sparringpartner op te treden. Op ons platform Doorloopjes.nl hebben we een AI-coach draaien, waarbij leraren met behulp van de coach inzicht krijgen in de catalogus van meer dan 250 doorloopjes. Door het stellen van vragen en beschrijven van situaties krijgen docenten suggesties die niet alleen praktisch toepasbaar zijn, maar ook geworteld zijn in onderwijsonderzoek. Dat biedt kansen voor teams. Met AI verschuift de aandacht van de productie van materiaal naar het professionele gesprek erover. Teams kunnen sneller tot de kern komen: wat werkt voor onze leerlingen, en waarom?
Van uitvoerder naar onderwijsontwerper
Een goede methode is goud waard, maar het blijft een middel en niet het doel. Naast het volgen van methodes of het uitvoeren van beleid, krijgen docenten meer autonomie om zelf (met het team) onderwijs te ontwerpen dat past bij hun leerlingen.
Met AI kunnen docenten immers sneller leeractiviteiten, toetsen en lesmaterialen ontwerpen die aansluiten bij hun klas. Combineer sterke basismaterialen, de expertise van de docent en de kracht van AI en de potentie verschijnt om nog betere lessen te ontwikkelen. Daarnaast zorgt dit voor minder afhankelijkheid van kant-en-klare methodes. Maar ook: nieuwe professionele verantwoordelijkheid om AI verstandig in te zetten en bias of fouten te herkennen.
Het is essentieel dat docenten zelf beslissen wat wenselijk is binnen hun praktijk. Alleen dan kunnen zij AI en technologie optimaal inzetten, met behoud van hun professionele autonomie.
De methodiek van leerKRACHT biedt unieke instrumenten om technologie effectief te implementeren. Dat komt door de volgende werkende principes:
We kunnen ons voorstellen dat je niet kunt wachten om AI en technologie in te zetten om jouw lespraktijk te verbeteren en het onderwijs op jouw school naar een hoger niveau te tillen. Daarom alvast drie suggesties op een eerste stap te zetten.
AI biedt ongekende mogelijkheden en heeft de potentie om het onderwijs significant te verbeteren. Het vraagt echter om een doordachte aanpak, een verbetercultuur en sterke docenten en schoolleiders. Samen kunnen we AI benutten om het onderwijs toekomstbestendig en inclusief te maken. Een verbetercultuur is daarbij essentieel.