Met de komst van het passend onderwijs is de rol van de Intern Begeleider (IB’er) nogal veranderd. Iedere IB'er wil het beste voor alle leerlingen op school maar wat helpt jullie kinderen het meest? Hoe ziet passend onderwijs voor hen eruit? Het zijn de leraren die het verschil maken: wat kun jij doen om hen nog sterker te maken? Je spreekt de leerlingen en weet waar zij behoefte aan hebben. Hoe kun jij hun stem nog duidelijker laten klinken op school?
Maar eerst even een stap opzij. Hoe ziet een school eruit waar het onderwijs écht goed is? Daar werken leraren samen in hechte teams. Zij bepalen samen wat hun ambitie is, waar ze deze periode aan werken en doen dat samen. Ze ontwerpen samen lessen en bezoeken elkaars lessen. Het gesprek in de lerarenkamer gaat over onderwijs.
De leerlingen op deze scholen zijn onderdeel van dit gesprek. Zij denken mee over het verbeteren van het onderwijs. Niet alleen door hun leraren feedback te geven maar ze stellen zelf óók doelen in de klas en realiseren deze samen.
In zo’n school denk je niet vóór de leraar en niet vóór de leerling, maar mét hen. Op steeds meer leerKRACHT-scholen zien we IB'ers die hun rol anders zijn gaan invullen: voor hun leerlingen maar ook omdat ze er zelf plezier in hebben. Een viertal van hen vertelt hieronder hun verhaal aan de hand van de volgende thema’s
- Zorgleerlingen? Kijk naar de successen
- De IB’er vertolkt de stem van alle leerlingen
- Leerlingen krijgen beter onderwijs als docenten sterker worden
- Wat betekent dit allemaal samen voor de rol van de IB’er?