Waarom vervliegen resultaten van scholing zo snel? Leraren en schoolleiders besteden veel tijd aan formele scholing: op studiedagen op school of in cursussen buiten de deur. Daar aan meedoen geeft vaak veel voldoening. Het is leuk om nieuwe dingen te leren. Maar terug op school overheerst al snel de waan van de dag. En na een paar weken of maanden vraag je je af wat je geleerd had. Dat is een gemiste kans. We zien scholen die met leerKRACHT werken scholing doelgericht inzetten en er meer uithalen. Waarom dat zo is en hoe jullie in drie stappen meer uit scholing kunnen halen leggen we in deze blog uit.
We nemen daarvoor eerst een stapje terug: waarom vervliegt het resultaat van veel scholingsactiviteiten? Dat komt omdat initieel enthousiasme niet wordt omgezet in een manier van werken voor het hele team. Ingebed in jullie ritmiek en afspraken. Daarbij komt nog dat het een hele stap is van de theorie van een cursus naar de praktijk van je eigen les. Als daar dan de waan van de dag nog tussendoor komt, dan is het geleerde snel uit zicht. Zonde!
Hoe krijg je toch voor elkaar dat scholing op duurzame wijze leidt tot versterking van de lespraktijk? Dat gaat in drie stappen:
- Koppel de scholing aan een leerlinggericht-doel waar je als team aan werkt
- Vertaal de scholing samen naar de lespraktijk
- Stel na een maand of twee vast wat je ermee blijft doen
Hier bieden de leerKRACHT-instrumenten handvatten voor. In het kadertje hieronder vind je de beschrijving van deze instrumenten. Ken je ze al, dan kun je dit kadertje overslaan.