De Leerlingsurvey helpt om het onderwijs leerlinggericht te verbeteren, door de leerlingervaringen met het pedagogisch-didactisch handelen van het lerarenteam in kaart te brengen.
De Leerlingsurvey helpt om het onderwijs leerlinggericht te verbeteren, door de leerlingervaringen met het pedagogisch-didactisch handelen van het lerarenteam in kaart te brengen.
De leerling staat centraal in ons onderwijs: we doen het voor de leerling. De stem van de leerling is daarom een belangrijk onderdeel van de leerKRACHT-methodiek. Maar hoe geef je als team gehoor aan de stem van de leerling en hun ervaringen ín de klas?
Stichting leerKRACHT heeft hiervoor een nieuw instrument ontwikkeld: de Leerlingsurvey. Dit is een vragenlijst waarin de leerlingen om feedback worden gevraagd over het pedagogisch-didactisch handelen van hun leraar. Het doel van de Leerlingsurvey is om als team te evalueren hoe de leerlingen het lesgeven ervaren en zo middels leerlinggerichte verbeterdoelen en -acties het onderwijs nóg beter te maken.
De Leerlingsurvey helpt het team om:
Door de enquête is mij helder geworden dat ik mij nog meer kan focussen op de feedback van de leerlingen. Hier kan ik een nog actievere rol in krijgen door nog vaker en concreter te vragen welke verbeteringen zij willen zien in de lessen.
Ik wil meer coach dan docent zijn. Door de antwoorden van de leerlingen op de vragen kan ik zien of ik bereik wat ik wil bereiken en wat ik aan zou kunnen passen om nog meer beter de door mij gestelde doelen te benaderen.
Je kunt als team zelf besluiten welke klassen meedoen en welke klas over welke leraar de survey invult. De leerling vult de survey anoniem in over een toegewezen docent uit het team. Verschillende klassen vullen de survey over verschillende docenten in. Na afloop ontvangt het team een rapport op teamniveau. De leraren evalueren samen de uitkomsten. Vervolgens bepalen ze welke uitkomsten ze willen vertalen naar doelen op het verbeterbord. Als daar behoefte aan is, kan de docent zijn/haar individuele rapportage opvragen.
De Leerlingsurvey is gebaseerd op internationaal onderwijsonderzoek dat door de Universiteit Utrecht is omgezet in een vragenlijst. De Leerlingsurvey bestaat uit 46 schaalvragen (1 t/m 5) in de volgende categorieën:
Met leerKRACHT wil ik bereiken dat we inzicht krijgen in en hoe de student tegenover het onderwijs staat. Inclusief de begeleiding. Ik wil dat studenten zich gehoord voelen en dat wij (docenten) ons veilig genoeg voelen om feedback van studenten aan te horen, maar vooral ook mee te nemen in onze lessen. Door de leerlingsurvey kan dit ook daadwerkelijk. Studenten beoordelen docenten en wij kunnen dit weer gebruiken om ons onderwijs te verbeteren. Voor studenten anoniem en daardoor ook voor sommige studenten veiliger dan wanneer je tijdens de les om feedback vraagt.
De Leerlingsurvey wordt afgenomen bij de leerlingen in de online omgeving van Kwaliteitscholen. De Leerlingsurvey is beschikbaar voor de scholen die vorig schooljaar of eerder met leerKRACHT zijn gestart en voor scholen die het inspiratieprogramma volgen. Hiervoor zet de school de volgende stappen:
Aan het gebruikmaken van de Leerlingsurvey middels Kwaliteitscholen zijn voor scholen die deelnemen aan leerKRACHT géén kosten verbonden. Mail je vragen naar leerlingsurvey@stichting-leerkracht.nl.