Bedrijfsbezoeken:
een inspiratiebron voor scholen
Auteur | Datum | Leestijd
Ieder jaar gaan we met zo’n 1.000 leraren, school- en teamleiders en besturen op bezoek bij bedrijven als Albert Heijn, Bol.com en Philips. Anderen gaan weer kijken bij ziekenhuizen als UMC Utrecht of Het Elisabeth Ziekenhuis. Waarom? Dit zijn allemaal bedrijven met een verbetercultuur.
We zien dat scholen, bedrijven en ziekenhuizen allemaal gemeen hebben dat ze het elke dag een beetje willen doen voor klanten, patiënten en leerlingen. Zij vinden het enorm leuk om van elkaar te leren.
Wat levert het op?
Leraren en schoolleiders die op bezoek gaan bij deze bedrijven en ziekenhuizen ervaren:
- dat ‘continu verbeteren’ geen modeverschijnsel is, maar na 5 of 10 jaar nog steeds enorm leeft.
- wat het effect is van ‘iedere dag beter’ op klanten, patiënten, teams en het bedrijf als geheel en hoe ze dat kunnen vertalen naar leerlingen en studenten.
- dat je dit effect bereikt met je hele team, zelfs als niet iedereen vanaf dag één enthousiast is
- dat hoé je continu verbeteren op je school inricht echt je eigen keuze is, omdat je ziet dat elk bedrijf dat je bezoekt het anders doet.
- hoe enthousiast medewerkers zijn over de autonomie en ruimte die zij krijgen in een bedrijf met een verbetercultuur
Trots
Alle bedrijven en instellingen die we bezoeken zijn trots op wat ze zelf bereiken. voor hun medewerkers, voor hun klanten (of patiënten) en voor hun hele bedrijf of instelling. Dat delen ze graag. Ze zijn allemaal wel vader of moeder, broer of zus, oom of tante of opa of oma. En ze gunnen kinderen een school die steeds beter wordt en die hen als leerling betrekt bij het verbeteren van het onderwijs.