Kan ik, ondanks de beperkingen rondom het Coronavirus, veilig starten met leerKRACHT?

We leven nog steeds in ongekende tijden waarbij er van iedereen veel gevraagd wordt qua flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Scholen geven aan ook in deze tijden graag te willen starten met het leerKRACHT-programma, maar stellen vragen over hoe het programma er komend jaar uitziet.

Hieronder vind je een antwoord op veel gestelde vragen. De lijst met vragen en antwoorden, wordt regelmatig aangevuld en geüpdatet naar aanleiding van de recente ontwikkelingen.

1. Kan ik dit schooljaar starten met deelname aan leerKRACHT?
    Ja, het is mogelijk om te starten. Er zijn reeds 80 scholen begonnen dit jaar en een tweede groep kan starten na de herfstvakantie. Heb je hier interesse in, neem dan gauw contact op met ons.
  2. Welke richtlijnen volgt stichting leerKRACHT?
    We volgen de landelijke richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM.
  3. Als de school in september nog niet volledig open is, kunnen we dan wel starten?
    Ja, dit is goed mogelijk. In de eerste twee maanden starten we uitsluitend met het zogenaamde leerKRACHT-team. Dit wordt gevormd door de schoolleider(s) en een aantal schoolcoaches (afhankelijk van de grootte van de school). Pas na twee maanden starten de lerarenteams;
  4. Door de nieuwe maatregelen is dit een drukke en onzekere tijd. Is het mogelijk om later te starten?
    Ja, het is mogelijk om de startdatum voor het leerKRACHT-team of voor de lerarenteams een aantal weken naar achteren te verplaatsen.
  5. Jullie organiseren bijeenkomsten voor scholen om van en met elkaar te leren. Gaan die door? Is dat verantwoord?
    Voor het organiseren van bijeenkomsten volgen we de landelijke richtlijnen. Bijeenkomsten worden veelal in kleinere groepen georganiseerd en zijn met inachtneming van alle nodige maatregelen.
  6. Wij willen liever niet deelnemen aan bijeenkomsten. Kan dit?
    De bijeenkomsten die we organiseren zijn gericht op het leerKRACHT-team (zie 2.) Het gaat om een klein deel van de school dat naar deze bijeenkomsten gaat en niet het volledige lerarenteam. Willen jullie daar niet aan deelnemen? Dan organiseert de expertcoach een individuele sessie bij jullie op school. Jullie kunnen ook altijd deelnemen aan de online bijeenkomsten en webinars die leerKRACHT organiseert.
  7. Is het mogelijk dat de expertcoach van leerKRACHT, die onze school begeleidt, ons online begeleidt?
    Ja, dat is mogelijk. De afgelopen maanden hebben wij, net als veel scholen, in versneld tempo kennis en ervaring opgedaan met online werken. We vinden het fijn om bij jullie op school langs te komen, maar kunnen jullie ook online begeleiden. We geven dit samen vorm.
  8. Welke online ondersteuning is er binnen het leerKRACHT-programma?
    We ondersteunen jullie op verschillende manieren online. Als school kunnen jullie gebruik maken van de leerKRACHT-academie (www.leerkracht-academie.nl), bieden we de mogelijkheid om online sessies met jullie te doen via Microsoft Teams en kunnen jullie deelnemen aan de maandelijkse webinars voor deelnemende scholen.
  9. Corona heeft al veel gevraagd van ons team. Komt dit er niet nog eens bovenop?
    Veel scholen hebben de afgelopen maanden veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen laten zien. De leerKRACHT-aanpak biedt extra ondersteuning in deze onzekere tijden en verstevigt die ontwikkelingen. Teams die met leerKRACHT werken zijn wendbaar, werken kortcyclyisch en doelgericht, ondersteunen elkaar en betrekken de leerlingen bij het proces. Meer informatie vind je ook in deze blog: Hoe komen we sterker uit deze crisis?
  10. Mijn vraag is niet beantwoord. Wat nu?
    Heb je een andere vraag? We staan je graag te woord. Mail ons op info@stichting-leerkracht.nl of bel ons via 085 - 401 5794