Het Schoolleiders programma – voor schoolleiders die wel al willen starten met onderdelen van het leerKRACHT-programma, om zo draagvlak te creëren binnen het hele team om zo te gaan werken.
Samen met de AVS Academie organiseert Stichting leerKRACHT de leergang Verbetercultuur voor schoolleiders. Schoolleiders die aan de slag willen met verbetering van het onderwijs, doen in deze leergang inspiratie, kennis en vaardigheden op om een begin te maken met een verbetercultuur op school. Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en heeft een herregistratiewaarde van 35%, wat gelijk staat aan 35 punten.
Collective teacher efficacy (CTE)
Met collective teacher efficacy wordt bedoeld: Het collectieve geloof van leraren dat ze samen in staat zijn om positieve resultaten met leerlingen te behalen. Jouw rol als leraar is cruciaal. Beter gezegd, de mindset en acties van jouw lerarenteam als geheel maken zelfs hèt verschil bij de ontwikkeling van je leerlingen. Lees meer!
Technisch lezen versterken voor betere leesresultaten
In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
Duurzaam resultaat van onderwijsverbetering – wat zegt onderzoek?
Om de kwaliteit van jullie onderwijs te verbeteren en meer te bereiken met jullie leerlingen werk je aan onderwijsverbetering. Hoe zorg je nu dat het effect van wat je opstart ook duurzaam is? Wat zegt onderzoek daarover? En hoe kun je hier in de praktijk mee uit de voeten?
Basisvaardigheden Masterplan
Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
Rekenonderwijs verbeteren
Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs.
Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
Gespreid leiderschap
Wie weleens een grote verandering in een organisatie heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk dat kan zijn. Zeventig procent van de trajecten mislukt. Hoe komt dat? Als je op school een verbetercultuur wil creëren dan vergt dat gespreid leiderschap. Wie zijn deze leiders, wat wordt er van hen verwacht en hoe kan dat er in de praktijk uitzien? In dit artikel beschrijven we de rollen van de voortrekkers (‘schoolcoaches’), de schoolleiding en het team en brengen hun rollen tot leven met het verhaal van de Van Harte school in Houten.
Begrijpend lezen verbeteren
Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.
Schoolleiders
Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. leerKRACHT creëert zo’n verbetercultuur op scholen. Op deze pagina vertellen we hoe leerKRACHT je kan helpen als schoolleider /(adjunct) directeur /teamleider van een po, vo of mbo, wat het je oplevert en hoe je een cultuur van ‘elke dag een beetje beter’ creëert op jouw school. Wat levert een verbetercultuur jou op als schoolleider?