Aan de slag met je leerlingen: retrospective

Wil je meer structuur in het evalueren met je leerlingen?

De retrospective is een werkvorm waarmee je samen met je leerlingen terugkijkt op een periode, project of samenwerking. Iedereen geeft input, dus je doet het écht samen. Door zowel successen als moeilijkheden te benoemen kunnen jullie vervolgens afspraken en acties formuleren. Zo werk je samen aan elke dag een beetje beter!

retrospective

Hieronder vind je drie manieren om met de retrospective aan de slag te gaan. De visual geeft je een idee van dit concept. Interessant? In de video’s leer je meer over het ‘hoe en wat’. Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om dit direct toe te gaan passen.

  • 1. Check de visual voor een snelle indruk van wat de retrospective inhoudt
  • 2. Bekijk de video’s om te leren hoe dit in z’n werk gaat
  • 3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan

1. Check de visual van de retrospective

Een simpele manier om aan je leerlingen uit te leggen wat een retrospective is. Download de poster, print hem en hang de poster in de klas!

retrospective

2. Bekijk de korte video’s om te leren hoe de retrospective in zijn werk gaat

Waarom doe je een retrospective?

Wat kan het uitvoeren van een retrospective jouw leerlingen opleveren? Samen kijk je terug op de afgelopen periode en benoem je met elkaar successen en problemen. Hierdoor krijg je helder wat er wel en niet werkte in een project of samenwerking. Dit geeft weer input om afspraken en acties te formuleren.

3. Gebruik het stappenplan

Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om de retrospective direct toe te passen.

retrospective leerlingen

Wil jij meer weten over de retrospective of de leerKRACHT-methodiek?

Neem contact met ons op of volg één van onze webinars