Aan de slag met je leerlingen: retrospective

Wil je meer structuur in het evalueren met je leerlingen?


De retrospective is een werkvorm waarmee je samen met je leerlingen terugkijkt op een periode, project of samenwerking. Iedereen geeft input, dus je doet het écht samen. Door zowel successen als moeilijkheden te benoemen kunnen jullie vervolgens afspraken en acties formuleren. Zo werk je samen aan elke dag een beetje beter!

Hieronder vind je drie manieren om met de retrospective aan de slag te gaan. De visual geeft je een idee van dit concept. Interessant? In de video’s leer je meer over het ‘hoe en wat’. Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om dit direct toe te gaan passen.

  1. Check de visual voor een snelle indruk van wat de retrospective inhoudt
  2. Bekijk de video’s om te leren hoe dit in z’n werk gaat
  3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan

 

1. Check de visual van de retrospective

Een simpele manier om aan je leerlingen uit te leggen wat een retrospective is. Download de poster, print hem en hang de poster in de klas!

 


2. Bekijk de korte video's om te leren hoe de retrospective in z'n werk gaat


I. Waarom doe je een retrospective?


Wat kan het uitvoeren van een retrospective jouw leerlingen opleveren? Samen kijk je terug op de afgelopen periode en benoem je met elkaar successen en problemen. Hierdoor krijg je helder wat er wel en niet werkte in een project of samenwerking. Dit geeft weer input om afspraken en acties te formuleren.


II. Voorbereiding van de retrospective


Wat is er nodig om een retrospective voor te bereiden? Je bepaalt het doel van de retrospective en je nodigt de leerlingen uit. Je kiest een werkvorm en je zorgt voor de nodige materialen. Tot slot richt je de ruimte in.

 



III. Uitvoering van de retrospective


Je wilt met je leerlingen aan de slag met een retrospective: hoe doe je dat? Na een korte check-in verzamel je input van alle leerlingen volgens de gekozen werkvorm. Vervolgens cluster je de input en schrijf je bij elk cluster een woord dat de kern van het cluster schetst. Wanneer de kernwoorden genoteerd zijn, bepaal je met elkaar haalbare acties en afspraken. Tot slot doe je een check-out.


3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan met de retrospective


Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om de retrospective direct toe te gaan passen.


Wil je met ons in gesprek over de retrospective?