Van werken in een traditionele organisatie
naar samen voor de leerling
Hoe ze bij Stad en Esch werken aan de Malediven van Meppel.
Introductie| Het verhaal van Stad en Esch| Webinar | Download | Meer
Terwijl de wereld rondom scholen de afgelopen decennia veranderde worden veel scholen nog op een traditionele wijze bestuurd.
Vergaderingen, werkgroepen, consensus.
Steeds meer scholen beginnen zich te realiseren dat die wijze van organiseren niet meer de beste resultaten oplevert. Daarnaast is de complexiteit in het onderwijs op veel vlakken toegenomen. Denk aan digitalisering, de toegenomen maatschappelijke verwachtingen van ouders, een toegenomen zorgvraag door de invoering van passend onderwijs en een grotere nadruk op verantwoording en rendement.
Om daar een antwoord op te formuleren gaan steeds meer scholen in onderwijsteams. Teams van 6-10 leraren, die samen verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan een groep leerlingen. Gecombineerd met een heldere ritmiek en werkwijze, zodat ze samen steeds sterker worden.
In de afgelopen jaren is daar vanuit verschillende hoeken veel kennis over ontwikkeld. Niet alleen door leerKRACHT, maar ook bijvoorbeeld door het promotiewerk van Ben van der Hilst. Het aantal boeken en inzichten over werken in teams stijgt explosief.
De uitdaging is om dat weer terug te brengen naar de kern:
Voor de leerling
Vertrouwen in de kracht van de leraar
Op scholen die met leerKRACHT werken zien we leraren en schoolleiding duidelijke keuzes maken. De kern wordt gevormd door krachtige teams, projecten en inhoudelijke vakgroepen krijgen een heldere plek binnen de structuur van de school. Dat noemen we Inrichten voor Impact.
In podcastaflevering 15 van de Gelukkige School ‘Werken in Onderwijsteams’ zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. In deze podcast gaan Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams. Je hoort meer over:
Van werken in een traditionele organisatie
naar samen voor de leerling
Hoe Stad en Esch elke dag samen een beetje beter werd en wordt
In dit webinar:
Voor wie is dit webinar bedoeld?
Als je een leraar, school- of teamleider bent in het voortgezet onderwijs, dan is dit een uitgelezen kans om te verkennen hoe je gezamenlijk kunt werken aan een gedegen verbetercultuur.
Meer weten over het krachtig inrichten van onderwijsteams in het vo? Hier vind je wat je nodig hebt om er vandaag al stappen in te maken.
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons negende verhaal vertellen Directeur Rieka Tuinstra, Wiskundedocent Martijn Fuhler en bestuurder Peter de Visser van Stad en Esch over de kracht van het werken in onderwijsteams en het inrichten voor impact.
In podcast aflevering 15 ‘De kracht van onderwijsteams’ zoomen we in op verbeteren in het VO. Te gast zijn Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser van Stad en Esch.
Zoek je meer diepgang over de teamindeling in het VO?
‘Verbetercultuur VO’ 5 februari 19:30
We gaan in op de uitdagingen die specifiek horen bij een VO school als het aankomt op het creëren van een verbetercultuur.