Steeds meer scholen zijn aan de slag met het creëren van een verbetercultuur? Zo’n cultuur werkt, daar is veel bewijs voor. Welke onderzoeken zijn er in Nederland en daarbuiten die daar iets over zeggen? Welke rode draad herkennen we daarin? En geldt dat ook voor de leerKRACHT-aanpak in Nederland? We geven een samenvatting in vogelvlucht.
Nationale en internationale onderzoeken tonen keer op keer het belang van een professionele cultuur op scholen voor het onderwijs aan. Deze onderzoeken van McKinsey en de OESO stonden aan de basis van de leerKRACHT-aanpak. Onderzoek van de Onderwijsinspectie en nieuw onderzoek van McKinsey bevestigen die conclusie.
McKinsey
In 2010 bracht McKinsey met een internationaal onderzoek in kaart wat de voorwaarden zijn voor goed onderwijs. Daaruit blijkt dat het onderwijs in Nederland van hoog niveau is. Maar in een aantal landen en regios is het onderwijs nog beter. Dat zijn bijvoorbeeld Ontario, Massachusetts, Shanghai, Estland, Singapore en Finland. Deze onderwijssystemen hebben met elkaar gemeen dat de focus al jaren ligt op de kwaliteit van de leraren. Op scholen in deze landen daar zie je een cultuur waarin leraren als professionals van elkaar leren en samen het onderwijs verbeteren. Hoe zij analyseren samen met collega’s leerling resultaten, ontwerpen samen lessen, bezoeken elkaars lessen, kijken daarbij naar het effect van de lessen op leerlingen en geven elkaar feedback.
OESO
Ook uit onderzoek van de OESO (2016) komt naar voren dat het Nederlands onderwijssysteem goed is, maar beter kan. Drie van hun zes aanbevelingen concentreren zich op de cultuur op scholen: vergroot het professionalisme van leraren, zorg voor een continu verbetercultuur op school en houd besturen hier verantwoordelijk voor. Deze aanbevelingen zijn in lijn met de conclusie van de OESO dat schoolsystemen die betere resultaten boeken dat doen door te investeren in de kwaliteit van leraren.
Onderwijsinspectie en NRO
Scholen met een verbetercultuur – een cultuur waarin leraren samen met hun schoolleider en leerlingen elke dag het onderwijs een beetje beter maken –bereiken meer leerwinst met hun leerlingen. Dat constateren zowel de Onderwijsinspectie (zie figuur ) als McKinsey in 2020. Zij deden allebei onderzoek naar de grote verschillen in leerwinst tussen Nederlandse scholen.
Het leerKRACHT-programma draagt bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling van docenten en heeft een positieve invloed op het onderwijs. De kennisontwikkeling betreft praktisch toepasbare kennis en persoonlijke vaardigheden.? Dat is de conclusie van het Kohnstamm Instituut in een onderzoek onder middelbare scholen die al 2 tot 4 jaar met leerKRACHT werken.
Naast het Kohnstamm Instituut deed ook de Universiteit van Utrecht onderzoek naar de impact van leerKRACHT. In 2013-2014 deden zij een eerste onderzoek, met conclusies zoals 65-80% van de leraren ziet een verandering bij leerlingen in belangstelling, betrokkenheid, zelfstandigheid en motivatie, terwijl 10-25% dit nog verwacht.
Verder onderzoek
Wat is de impact van de leerKRACHT-aanpak op de langere termijn? In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voeren onderzoekers van Universiteit Utrecht en Oberon een vierjarig onderzoek uit naar leerKRACHT. Het onderzoek richt zich op de effecten van het leerKRACHT-programma, zoals: leerlingresultaten, handelen van de leraar, cultuurprogramma en enthousiasme voor het programma.
Al deze onderzoeken laten duidelijk zien dat scholen sterker worden als er een verbetercultuur is. Leraren kijken kritischer naar het eigen lesgeven en opbrengsten. Het gesprek met elkaar gaat meer over onderwijs en minder over organisatorische zaken. Uiteindelijk leidt zo werken tot meer werkplezier voor docenten, betrokken leerlingen en beter onderwijs.