Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs 30 06 over de leerKRACHT-methodiek
Toen het samenwerkingsverband werd uitgebreid met een flink aantal schoolondersteuners zochten directie en medewerkers naar een goede manier om lijn in de samenwerking te brengen. Bovendien veranderde de rol van de ondersteuners op de scholen. Werkten de ambulant begeleiders voorheen meer met individuele leerlingen, nu zetten ze hun expertise breder in. Daardoor zijn de schoolondersteuners beter in staat de ondersteuningsstructuur van een school verder te professionaliseren en de docentvaardigheden op dit gebied te versterken. Het maakt dat scholen beter in staat zijn passend onderwijs te bieden. ‘Onze rol werd meer coachend in plaats van uitvoerend en sowieso werken we allemaal behoorlijk solistisch, met hooguit één collega-schoolondersteuner op een school’, legt Jacqueline uit.
Kennismaking met leerKRACHT
Leerkringen en verbeterborden
Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs 30 06, kortweg SWV VO 30 06, bestaat uit alle scholen voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs in de gemeenten Oss, Uden, Meierijstad (Veghel en Sint-Oedenrode), Bernheze en Landerd. De middelbare scholen binnen het samenwerkingsverband hebben met elkaar de verantwoordelijkheid om voor iedere jongere in de regio passend onderwijs te verzorgen. SWV VO 30 06 biedt de scholen ondersteunende expertise, zodat leraren en andere onderwijsprofessionals in staat zijn elke leerling zo goed mogelijk te begeleiden.
Saskia Mink Jacqueline Pluk Sanne Gevers
Niet vanzelf
Tijd voor de inhoud en meer daadkracht
Door deze werkwijze zijn we daadkrachtiger geworden en kunnen we dieper op de inhoud ingaan.’ Het samenwerkingsverband past alle elementen van leerKRACHT toe. ‘Soms in een aangepaste vorm en hebben we er onze eigen draai aan gegeven, want we zijn natuurlijk geen schoolorganisatie’, lacht Sanne. ‘In het begin hadden we wekelijks een bordsessie van een kwartier. Nu is dat één keer in de twee weken een half uur. Die frequentie en duur blijkt voor ons soort werk beter te zijn. Een andere aanpassing is de arena. Die houden wij niet met leerlingen, maar met stakeholders van ons samenwerkingsverband. We bevragen ze bijvoorbeeld over de pedagogische driehoek. We halen daar enorm veel informatie uit. Maar het blijft een zoektocht, omdat de leerKRACHT-methodiek oorspronkelijk niet voor samenwerkingsverbanden ontwikkeld is.’
Nu de methodiek van leerKRACHT een soort natuurlijke werkwijze van het hele team geworden is, is er veel meer tijd en ruimte om op inhoud met elkaar te praten, merken de dames. ‘Inmiddels ziet ons team dat er met deze werkwijze zoveel vooruitgang te boeken is en dat het geen extra tijd kost, maar dat we er juist tijd mee winnen en veel daadkrachtiger en actiegericht door zijn geworden’, zegt Saskia. ‘Dat heeft eventjes geduurd, maar we zijn enorm blij met deze opbrengst. Het moet immers om de inhoud gaan. En ook niet onbelangrijk, leerKRACHT houdt je scherp op het belang van collegialiteit. Helemaal tijdens corona.’
Mee naar de scholen in het samenwerkingsverband
Elkaar versterken
‘Al blijft het best lastig om ontwikkelgerichte feedback aan elkaar te geven’, voegt Sanne toe. ‘Maar we zijn nog geen jaar bezig met leerKRACHT, dus ook dat is nog een kwestie van wennen. Samen beter worden in je werk, wie wil dat nou niet?’
Wat doet een samenwerkingsverband?
Vanuit de wens van passend onderwijs hebben scholen zorgplicht. Zorgplicht betekent dat scholen de verantwoordelijkheid hebben om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Als het kan, gebeurt dit op de eigen school. Om deze ondersteuning te kunnen bieden, werken reguliere middelbare scholen en scholen voor speciaal voortgezet onderwijs intensief met elkaar samen. Dit doen ze binnen een samenwerkingsverband. Elk samenwerkingsverband maakt afspraken over de uitvoering van passend onderwijs. Deze afspraken passen bij de situatie van de regio. Als een leerling behoefte heeft aan ondersteuning, dan kijkt de school samen met ouders en de leerling naar wat er nodig is. Schoolondersteuners van het samenwerkingsverband dragen vervolgens hun expertise over aan leraren en andere onderwijsprofessionals rondom de leerling.