Kinderen in Nederland lezen nu slechter dan in de omliggende landen. Bijna een kwart van de leerlingen kan aan het eind van hun schooltijd moeilijk lezen en schrijven (Onderwijsinspectie, 2020). Veel leerlingen begrijpen teksten niet goed. Maar waarom? Goed tekstbegrip begint bij vloeiend en correct lezen. Hoe gaat het daarmee?
Sommige leraren en schoolleiders denken misschien: “Bij ons gaat het goed.” Maar de Inspectie merkt grote verschillen tussen scholen. Uit hun onderzoek blijkt dat bijna 40% van de scholen het technisch leesonderwijs niet op orde heeft (Onderwijsinspectie, 2019). Terwijl vloeiend technisch lezen een voorwaarde is om teksten goed te begrijpen.
In dit webinar geven Marita Eskes en Martine Gijsel leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Deze tips komen uit onderzoek in de cognitieve- en onderwijspsychologie, orthopedagogiek en docent-effectiviteit. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. Ze bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
Marita Eskes is onderwijsadviseur, auteur en spreker. Hiervoor heeft zij gewerkt als leraar, leescoördinator en remedial teacher in het basisonderwijs. Marita weet scholen op inspirerende wijze te begeleiden naar nóg beter leesonderwijs, waarbij ze vakinhoudelijke kennis koppelt aan didactische kennis: deze zaken gaan hand in hand. Hierbij vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar het handelen op de werkvloer.
Dr. Martine Gijsel is senior onderzoeker en expert op het gebied van lezen, leesproblemen en dyslexie en de integratie van taal in andere vakken. Ze heeft brede ervaring met het coördineren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar praktische handreikingen, voorbeeldlessen en professionalisering.
Het is een interactief webinar en we houden ruimte voor jullie eigen inbreng en vragen.