Samen werken aan beter onderwijs bij Albeda
Het onderwijs is continu in beweging. Bij Albeda zoeken docenten steeds naar manieren om hun lessen te verbeteren en beter aan te sluiten bij de behoeften van studenten. Een van de methodes die daarbij wordt ingezet, is leerKRACHT. Maar hoe werkt dat in de praktijk? En wat levert het op? Docent pedagogisch werk en leerKRACHT-coach Petra Buijs deelt haar ervaringen.
Hoe leerKRACHT bij Albeda werd geïntroduceerd
De implementatie van leerKRACHT binnen Albeda kwam grotendeels van bovenaf, vertelt Petra. “Het initiatief is vorig jaar gestart, maar daarvoor werkte ik er al mee samen met collega Annette De Deken.” Na haar vertrek verslapte de aandacht even, maar de methode werd later opnieuw opgepakt, mede doordat onderwijsleiders de meerwaarde ervan zagen. “Ik heb me toen aangemeld als coach,” zegt Petra.
Wat haar aanspreekt in de methode, is dat het docenten op een laagdrempelige manier helpt om samen over hun onderwijs na te denken. “We zitten niet alleen in vergaderingen waarin van alles wordt besproken, maar kijken echt kritisch naar ons eigen lesgeven: wat werkt, wat kan beter, en hoe kunnen we elkaar helpen?” Die gedeelde verantwoordelijkheid is volgens haar een belangrijke kracht.
Rust en structuur in een veranderlijke omgeving
Binnen Albeda wisselen onderwijsleiders soms, wat voor teams onzekerheid kan geven. Petra merkt dat leerKRACHT juist een vorm van stabiliteit brengt. “Het is iets van het team zelf, niet afhankelijk van een leidinggevende. Daardoor blijft het overeind, ook als er veranderingen in de organisatie zijn.”
Een concreet voorbeeld daarvan is hoe de methode helpt om onderwijsveranderingen op een haalbare manier door te voeren. “We willen bijvoorbeeld studenten meer zelfsturend laten werken. In plaats van dat individuen dat op hun eigen manier proberen, zorgen we er via leerKRACHT voor dat we dat als team aanpakken.” Dit voorkomt dat initiatieven versnipperen of verdwijnen zodra een enthousiaste kartrekker vertrekt.
Praktische toepassingen in de les
De aanpak binnen leerKRACHT is concreet en actiegericht. Docenten werken in kleine groepen aan verschillende thema’s en delen hun ervaringen. Een voorbeeld is de sessie over het Pygmalion-effect, waarbij de invloed van docentverwachtingen op studentprestaties werd onderzocht. “In plaats van alleen theorie te bespreken, hebben we docenten laten ervaren hoe het voelt om op verschillende manieren benaderd te worden,” vertelt Petra. “Dat maakte de impact meteen duidelijk en hielp om bewuster met verwachtingen om te gaan.”
Een ander thema dat werd opgepakt, waren de ‘Gouden Weken’, de cruciale eerste weken van het schooljaar. “We hebben toen samen gekeken naar hoe we een veilige en stimulerende leeromgeving creëren. Door praktijkvoorbeelden en eenvoudige interventies uit te wisselen, konden docenten er direct mee aan de slag in hun lessen.”
Daarnaast werken groepen aan het verbeteren van het beroepsbeeld van studenten. “We hebben bijvoorbeeld een werkvorm met associatiekaarten getest, waarbij studenten woorden koppelen aan hun toekomstige beroep. Door deze activiteit eerst zelf te ervaren, zagen docenten hoe ze dit in hun lessen konden toepassen.”
Onderwijsverbetering als gedeelde inspanning
Wat volgens Petra goed werkt, is dat kennis en ervaringen niet bij een paar mensen blijven hangen, maar breed gedeeld worden. “Als iemand een succesvolle aanpak heeft, zorgen we dat die niet verloren gaat, maar door anderen kan worden gebruikt.” Dit zorgt ervoor dat verbeteringen door het hele team gedragen worden en studenten er echt iets van merken.
leerKRACHT helpt het team van Albeda om onderwijs stap voor stap te verbeteren, zonder dat het voelt als een groot en abstract verandertraject. “Het zit ‘m vaak in kleine dingen,” zegt Petra. “Door er samen bewust mee bezig te zijn, groeien we als team én verbeteren we het onderwijs voor onze studenten.”