Groeikracht op De Toermalijn: Samen bouwen aan beter onderwijs

Sinds dit schooljaar werkt basisschool De Toermalijn met de Groeikracht-methodiek, een aanpak gericht op continue onderwijsverbetering. Intern begeleider Deborah Winkels, al drie en een half jaar werkzaam op De Toermalijn en met zestien jaar onderwijservaring, vertelt over de implementatie en de eerste bevindingen.

“Onze schoolcoaches waren eigenlijk nog niet volledig opgeleid, maar ze hebben het gewoon opgepakt. We wilden niet wachten en meteen aan de slag.”

deborah winkels

FOTO: Intern begeleider Deborah Winkels

Onderwijs in een uitdagende omgeving

De Toermalijn bevindt zich in een wijk waar extra zorg en begeleiding essentieel zijn. “Je kunt hier zoveel betekenen voor de kinderen,” vertelt Winkels. “Dat maakt het werk uitdagend, maar ook ontzettend waardevol.”

Het team was al bezig met het creëren van een verbetercultuur, maar wilde zichzelf nog kritischer onder de loep nemen. De directie zag in de leerKRACHT-methodiek een kans om dit te versterken. Toen de school subsidie kreeg voor Groeikracht, werd besloten deze aanpak te integreren, zij het op een eigen manier.

Een snelle start, met eigen accenten

Waar scholen doorgaans stapsgewijs starten met Groeikracht, koos De Toermalijn ervoor om al vroeg in het schooljaar met bordsessies en werksessies te beginnen. “Onze schoolcoaches waren eigenlijk nog niet volledig opgeleid, maar ze hebben het gewoon opgepakt,” vertelt Winkels. “We wilden niet wachten en meteen aan de slag.”

Om de methodiek toegankelijker te maken, werkt Winkels aan visuele ondersteuning, zoals compacte stappenplannen en kwaliteitskaarten. “Een afbeelding met kernwoorden maakt het proces overzichtelijker voor zowel leerkrachten als schoolcoaches,” legt ze uit.

Deze visuals omvatten onder andere schematische weergaven van onderwijsdoelen, eenvoudig te volgen stappenplannen en visuele samenvattingen van de lesaanpak. “Door complexe informatie te vertalen naar heldere visuals, kunnen collega’s snel zien wat de volgende stap is zonder door lange documenten te hoeven bladeren,” zegt Winkels. Het team ervaart deze aanpak als verhelderend en efficiënt.

visual gezamelijk lesontwerp

FOTO: Zelf gemaakte visual van gezamelijk lesontwerp

FOTO: Visual doel formuleren

“Voorheen kwamen leerkrachten nauwelijks in elkaars klas. Nu bezoeken onderbouwleerkrachten de bovenbouw en andersom. Dat zorgt voor meer overlap en samenhang in het onderwijs.”

Onderzoek als basis voor lesverbetering

Een belangrijke pijler van Groeikracht is werken vanuit bewezen effectieve methodes. “Het is verleidelijk om een leuke les van Pinterest te halen, maar we willen juist focussen op wat écht werkt,” aldus Winkels. Dit blijft een leerproces: “We zijn nog steeds zoekende en moeten oppassen dat we niet zomaar iets proberen zonder eerst naar onderzoek te kijken.”

Focus op rekenen en taal

Het schooljaar begon met een focus op rekenen. Hoewel de grote doelen uit het schoolplan nog niet volledig behaald zijn, ziet Winkels vooruitgang: “We hebben nu twee teams die veel meer met elkaar in gesprek zijn over onderwijs. Dat is al een grote winst.” Na de herfstvakantie verschoof de aandacht naar technisch lezen en de selectie van een nieuwe taalmethode.

Van gesloten deuren naar samenwerking

Een opvallende verandering is de toegenomen samenwerking tussen collega’s. “Voorheen kwamen leerkrachten nauwelijks in elkaars klas,” merkt Winkels op. “Nu bezoeken onderbouwleerkrachten de bovenbouw en andersom. Dat zorgt voor meer overlap en samenhang in het onderwijs.”

Trots op de leerlingen

Naast de professionalisering van het team, speelt ook de stem van de leerlingen een steeds grotere rol binnen De Toermalijn. “We zijn ook heel trots op onze leerlingen,” vertelt Winkels. “De leerlingenKuip ( = naam van de leerlingarena in Rotterdam) heeft ons veel geleerd over wat zij belangrijk vinden. We hebben er inmiddels twee georganiseerd met een grote opkomst van leerlingen uit groep 3 t/m 8. De kleuters organiseren hun eigen leerlingenKuip in de klas.” Door deze aanpak krijgen de leerlingen meer inspraak en wordt hun perspectief meegenomen in de onderwijsontwikkeling.

De eerste stappen zijn gezet, maar het team blijft ontwikkelen. “We leren nog steeds en realiseren ons dat niet alles meteen perfect hoeft. Het gaat om de gezamenlijke groei,” concludeert Winkels.

Met Groeikracht bouwt De Toermalijn stap voor stap aan sterker en effectiever onderwijs, waarbij samenwerking en onderzoek centraal staan.

leerlingen