Bonjour!

Bezoek schoolleiders uit Frankrijk aan SG Gerrit Rietveld College in Purmerend

Via oud collega Anna kreeg ik het verzoek om een VO-school te vinden die met stichting leerKRACHT werkt en die twee dames met de namen Anne en Anne (ik verzin het niet), schoolleiders van een VO-school in de buurt van Parijs, op woensdag 22 februari te ontvangen en ze te laten zien en horen wat het voor de school betekent om met de leerKRACHT aanpak te werken. De SG Gerrit Rietveld in Purmerend zegde toe. Hoe fijn!

Waar waren de Franse dames naar op zoek? “Naar ondersteuning voor de docenten vanwege hun enorm complexe werk én hun autonomie. Niemand kan alleen werken want de psychische last is te zwaar.  We zijn op zoek naar een meer efficiënte manier van werken en dat docenten elkaar meer stimuleren en ondersteunen.”

Teamleider Berdien van het Rietveld benaderde de dames en nodigde ze uit om vanuit Amsterdam samen met haar op de fiets naar Purmerend te gaan “zodat ze ook nog wat van het Hollands landschap konden genieten”. Een Hollands welkom! Helaas voor de dames was het weer daar té slecht voor dus ze gingen per trein. Berdien moest ze van het station ophalen omdat er uitgerekend die dag een busstaking was. Reactie van Anne en Anne: Het lijkt Parijs wel!

Aangekomen op de school en na een eerste kop koffie werd er met een bordsessie gestart. Behalve de Parisiennes en Berdien waren ook de andere leden van het MT aanwezig en twee van de drie schoolcoaches. De planning van die dag was: bordsessie met als onderdeel de verwachtingen ophalen, in gesprek met de schoolcoaches en de MT-leden (die zich nadrukkelijk wat op de achtergrond hielden), vervolgens heeft teamleider Hugo ze mee genomen naar het Organisatorische bord van het MT, daarna een rondleiding door de school en afsluitend weer een bordsessie om onder andere te kijken of aan de geformuleerde  verwachtingen was voldaan.

schoolleiders franse school