Bordsessie saai? Deel 1.

De check-in

Auteur: Annette de Deken, expertcoach Stichting leerKRACHT - Lean in onderwijs.

In deze blog lees je tips om de bordsessie levendig te houden. Dit eerste deel gaat over de check in.

Gisteren was ik bij een team waar nu anderhalf jaar de vergaderingen zijn vervangen door een bordsessie. Een kwartier staand bij het verbeterbord de samen bedachte doelen bespreken die helpen de ambitie te bereiken. Via een vaste volgorde worden de betreffende onderdelen besproken.

In de retrospectieve die we gisteren hielden, kwam naar voren dat de teams “het doen om het doen”, wat geen energie oplevert. De bordonderdelen werden langsgelopen en de deelnemers deden gelaten hun ding. Ze zochten nu naar manieren om de energie in de bordsessie terug te krijgen. We zijn samen tot een aantal tips gekomen die ik graag met jullie deel. Variatie is in alle tips het kernwoord.

De check in, het ‘softe’ onderdeel. Wat niet veel mensen weten is dat de check in ook in de mijnbouw gebruikt wordt. De mijnwerker die kiest voor de onderste smiley, krijgt die dag niet de explosieven op zijn rug! Een softe manier van checken met serieuze gevolgen.

De check in vraag is meestal a.d.h.v. smileys: “hoe voel je je?” Hiermee kan gevarieerd worden; “Hoe voel je je m.b.t. de laatste sessie? Hoe kijk je terug op de gesprekken van gisteren? Hoe tevreden ben je over het behalen van onze doelen? Of waar zit je m.b.t. je werkgeluk? Denk van tevoren goed na welke vraag op dat moment het meest zinvol is voor het team. Ook kun je variëren in plaatjes.

Bijzonder hoe een ander plaatje een ander gesprek oplevert.

“Welk cijfer geef je je werk op dit moment”?

Een hele andere check in vraag en niet gekoppeld aan een plaatje,

Welk cijfer geef je je werk op dit moment en een deelnemer gebruikt de rekenmachine om het gemiddelde uit te rekenen. Deze wordt opgeschreven. “Verdient dit actie van ons als team?” De check in kan goed gebruikt worden om gevoelige onderwerpen in het team bespreekbaar te maken. Werkdruk kan zo’n onderwerp zijn. Door het een periode wekelijks te gebruiken als start van de bordsessie en hieraan eventueel acties te koppelen, wordt dit een onderwerp waar eenieder invloed op heeft.

 

De check in kan veel betekenen in een team, t.b.v. de bordsessie en t.b.v. de week erna. Deelnemers ervaren invloed in hoe zij hun werk beleven en dit is essentieel.

Het voorbereiden van de bordsessie is ontzettend helpend in het effectief houden ervan. Het ‘zomaar’ doen wekt een standaard sessie in de hand waar deelnemers ‘het doen om het doen’. Dit kun je je niet permitteren wanneer je maar 15 minuten per week als team het onderwijs bespreekt. Tot slot; de gym juf die haar klas laat inchecken.