Direct aan de slag met een bordsessie over afstandsonderwijs

Je wilt als school zo goed mogelijk onderwijs voor je leerlingen verzorgen, ook nu je ze op afstand moet bereiken. Hoe doe je dat? En hoe zorg je dat je gehele team zo snel mogelijk aan de slag gaat met deze nieuwe manier van lesgeven? Basisschool Hoffenne in Noordwijk vertelt graag over hun aanpak en hoopt zo ook andere scholen te inspireren.

Bordsessie met het team

Het team van Basisschool Hoffenne in Noordwijk heeft afgelopen maandag direct het bord en de bordsessie ingezet om hun afstandsonderwijs te gaan regelen. Het oorspronkelijke thema van deze periode is even opzij geschoven en het thema is nu “Afstandsonderwijs”. Het team heeft samen leerlinggerichte doelen geformuleerd m.b.t. afstandsonderwijs voor de komende weken:

• De leerlingen krijgen zinvol afstandsonderwijs waarbij in de eerste week de leerstof wordt herhaald en extra ingeoefend
  • De leerlingen blijven op diverse manieren in contact met school, omdat we met elkaar in verbinding willen blijven

Ook hebben ze kort iets opgeschreven over de doelen van volgende week, ‘continuïteit en effectieve instructie’, zodat ze dit doel alvast genoteerd hebben voor een latere bordsessie. De bijbehorende benodigde acties zijn bedacht en uitgezet en in deze periode kiest het team voor nog een tweede bordsessie later deze week. Zie ook de afbeelding voor hun doelen, acties, en de verdeling van het werk over het gehele team.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!

Elke dag samen een beetje beter

Wat we kunnen leren van deze bordsessie is dat het team direct aan de slag kan gaan met datgene wat ze nú meteen kunnen oppakken. Er is draagvlak over de eerste acties en prioriteiten onder het gehele team. Het is echter ook duidelijk dat de doelen en acties in week 2 weer anders zullen zijn, en dat ze daar later in de week over na gaan denken. Deze manier van werken helpt het team om de bordsessie kort en krachtig te houden en meer tijd over te houden voor het afstandsonderwijs zelf. Mooi om te zien hoe de leerKRACHT-methodiek dient als vanzelfsprekende structuur en houvast om deze uitdagende periode als school het hoofd te bieden!

De komende dagen willen we meer voorbeelden delen van scholen die de leerKRACHT aanpak gebruiken om met deze nieuwe situatie om te gaan. Dat kan op diverse manieren, juist die verschillen bieden inspiratie. Wil jij ook je verhaal delen? Neem dan contact op via info@stichting-leerkracht.nl.

Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek in.