Dit zijn de verbeteringen van de leerKRACHT-aanpak schooljaar 22/23

Elke dag samen een beetje beter?

Niet alleen voor scholen die met Stichting leerKRACHT werken, maar ook voor onszelf!

Een verbetercultuur is vergelijkbaar met een prachtige tuin. Zonder onderhoud en snoeien groeien de planten prachtig, maar wel alle kanten op. Zo’n tuin blijft pas echt bewonderenswaardig als hij regelmatig aangepakt wordt. Precies zo is het met de verbetercultuur op jouw school; die vraagt echt aandacht, energie en tijd. Om onze eigen verbetercultuur vast te houden en het goede voorbeeld te geven, verbeteren we elk schooljaar onze aanpak. Hieronder lees je welke 5 verbeteringen we voor dit schooljaar door hebben gevoerd.

1. Focus op het jaarbord

Focus zorgt voor verdieping en voor rust. Door langer aan een verbeterthema te werken kun je meer de diepte in. Van vijf voorgeselecteerde thema’s wordt de startpositie via merkbare en meetbare data in beeld gebracht. De teamleden kiezen vervolgens welke drie thema’s op het jaarbord komen en in welke periode.

focus op het jaarbord

2. Onderzoek toevoegen en versterken

Ter voorbereiding op een verbeterthema start er een kleine groep (drie of vier personen), die de situatie in kaart brengt en op zoek gaat naar relevante bronnen. Dit groepje deelt deze kennis bij de start van het verbeterthema. Leraren gebruiken dit ter inspiratie voor de doelen en acties, waar ze aan werken.

onderzoek toevoegen Focus jaarbord verbeteringen

3. Aanscherpen teamafspraken

Een verbetercultuur vraagt om concreet gedrag. Hoe zorg je ervoor dat het helpende gedrag wordt gestimuleerd en dat feedback wordt gegeven op belemmerend gedrag? We bieden meer tools om teamafspraken aan te scherpen. Je gaat in gesprek over hoe jullie het liefst samenwerken en wat dit van jullie vraagt.

aanscherpen teamafspraken verbeteringen

4. De rol van de schoolleiding

De schoolleider is cruciaal voor de kwaliteit op school. Schoolleiders hebben een grote invloed op de gezamenlijke cultuur. We intensiveren daarom de begeleiding voor schoolleiders die starten met leerKRACHT. Daarbij maken we gebruik van gesprekskaarten, gebaseerd op het Verandermodel. We keken hoe sterke schoolleiders opereren. Wat doen ze wel? Wat doen ze niet?

rol van de schoolleider verbeteringen

5. Gericht kijken

Samen een les bespreken is een belangrijk onderdeel van de leerKRACHT-aanpak. Samen zie en weet je immers veel méér. Het instrument uit onze methodiek dat we hiervoor inzetten noemen we ‘lesbezoek’. Bij elkaar in de klas kijken blijft een belangrijke en cultuurbepalende werkwijze. Om meer gelijkwaardig en echt samen de belangrijke gebeurtenissen in een les te ‘vangen’, raden wij aan om voortaan óók eens gericht te kijken met video. Dit is eenvoudig te plannen en levert andere feitelijke informatie en heel actiegerichte feedback op.

gericht kijken met video verbeteringen

Gratis en handig: Academie

Wil je meer weten? Neem dan eens een kijkje op onze Academie. Die is beschikbaar voor alle scholen die met leerKRACHT werken of in het verleden hebben gewerkt. Je maakt er gratis en voor niets een account aan. Doen!

Meer weten?

En natuurlijk gaan we graag met je in gesprek als je op jouw school de verbetercultuur (weer) aan wilt pakken. We denken met je mee over wat de eerste stap zou kunnen zijn. Neem contact met ons op.