Stichting Leerkracht
Stad en Esch

Inrichten voor impact – de kracht van het werken in onderwijsteams

Terwijl de wereld rondom scholen de afgelopen decennia veranderde worden veel scholen nog op een traditionele wijze bestuurd.

Vergaderingen, werkgroepen, consensus.

Van werken in een traditionele organisatie
naar samen voor de leerling

Steeds meer scholen beginnen zich te realiseren dat die wijze van organiseren niet meer de beste resultaten oplevert. Daarnaast is de complexiteit in het onderwijs op veel vlakken toegenomen. Denk aan digitalisering, de toegenomen maatschappelijke verwachtingen van ouders, een toegenomen zorgvraag door de invoering van passend onderwijs en een grotere nadruk op verantwoording en rendement.

Om daar een antwoord op te formuleren gaan steeds meer scholen in onderwijsteams. Teams van 6-10 leraren, die samen verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan een groep leerlingen. Gecombineerd met een heldere ritmiek en werkwijze, zodat ze samen steeds sterker worden.

In de afgelopen jaren is daar vanuit verschillende hoeken veel kennis over ontwikkeld. Niet alleen door leerkracht, maar ook bijvoorbeeld door het promotiewerk van Ben van der Hilst. Het aantal boeken en inzichten over werken in teams stijgt explosief.

De uitdaging is om dat weer terug te brengen naar de kern:

  • Voor de leerling
  • Vertrouwen in de kracht van de leraar

Op scholen die met leerkracht werken zien we leraren en schoolleiding duidelijke keuzes maken. De kern wordt gevormd door krachtige teams, projecten en inhoudelijke vakgroepen krijgen een heldere plek binnen de structuur van de school. Dat noemen we Inrichten voor Impact.

We zijn dit jaar anders gaan werken. Hoewel we nog steeds een verticale opbouw hebben, zoals havo 1 t/m 5, werken we nu met kleinere teams van docenten rond vaste groepen leerlingen. Die docenten geven voor een groot deel les aan dezelfde leerlingen en blijven hen meerdere jaren volgen. Ze groeien dus mee met de ontwikkeling van de leerlingen.

Rieka Tuinstra

Directeur Stad en Esch

Wat is de kracht van het werken in onderwijsteams op Stad en Esch?

In podcastaflevering 15 van de Gelukkige School ‘Werken in Onderwijsteams’ zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. In deze podcast gaan Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams. Je hoort meer over:

  • Hoe zorg je ervoor, dat je echt de focus op de leerlingen houdt?
  • De Malediven van Meppel.
  • Leiderschap in de breedste zin van het woord.

Luister het hele verhaal van Stad en Esch in de podcast.

Martijn Fuhler - Wiskundedocent
Martijn Fuhler - Wiskundedocent
Rieka Tuinstra - Directeur
Rieka Tuinstra - Directeur
Peter de Visser - Bestuurder
Peter de Visser - Bestuurder
Peter de Visser - Bestuurder
Peter de Visser - Bestuurder

Tien jaar leerkracht – Tien verhalen over impact

Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.

Voor de leerling met vertrouwen in de leraar

Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.

In ons negende verhaal vertellen Directeur Rieka Tuinstra, Wiskundedocent Martijn Fuhler en bestuurder Peter de Visser van Stad en Esch over de kracht van het werken in onderwijsteams en het inrichten voor impact.

Verwante onderwerpen

Meer lezen?

Kwaliteitsverbetering in het mbo

4 mei 2021 5 minuten

Eigenaarschap van leerlingen

18 september 2019 5 minuten

Verbetercultuur - voor jou als bestuurder

1 oktober 2020 5 minuten

Verbetercultuur - voor in de school

12 december 2019 5 minuten

De Guyotschool voor VSO in Haren zet vol in op het verbeteren van de onderwijskwaliteit

9 juni 2025 5 minuten

Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking

15 juli 2025 5 minuten

Hoe werken de docententeams van het Zone.college succesvol samen met elkaar waardoor zij meer bereiken met elkaar en met hun studenten?

31 juli 2025 5 minuten

Door middel van verbeterthema’s het onderwijs verbeteren bij Obs ‘t Zand

10 juni 2025 5 minuten

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School