In de complexe realiteit waar scholen mee te maken hebben, is samenwerking al lang niet meer optioneel. Samenwerking is niet alleen noodzakelijk, maar levert ook nog eens rijkere ideeën, betere benutting van verschillende kwaliteiten en meer werkplezier op. Dat wil zeggen, als een team goed samenwerkt.
Inmiddels weten we ontzettend veel over hoe teams effectief kunnen samenwerken. De drie meest in het oog springende elementen zijn:
Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen. Zo heeft elk team bijvoorbeeld een sterke schoolcoach nodig om zich een nieuwe werkwijze eigen te maken en is het essentieel dat een team retrospectives uitvoert om successen te vieren én bij te kunnen sturen.
Binnen Stichting leerkracht putten we niet alleen uit onze eigen ervaring, maar zijn we in de loop der jaren ook geïnspireerd door het geweldige werk van Amy Edmondsen over ‘psychologische veiligheid’. Daarnaast putten we uit het werk van Bruce Tuckman en Martijn Vroemen.
Teamwerk is mensenwerk en vraagt blijvend onderhoud. Dat kost kracht en inspanning, maar de meerwaarde is groot. Zoals Michael Jordan het ooit zei:
“Talent wins games, but Teamwork and Intelligence win Championships.”
Een goed werkend team levert rijkere ideeën, betere benutting van verschillende kwaliteiten en meer werkplezier op.
‘Haal je beste binnenste buiten is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Erica vertelt geanimeerd over de manier waarop Zone.college hier werk van maakt.
‘‘De resultaten van een tevredenheidsenquête onder docenten en studenten – die wij vijf jaar geleden na een fusie hielden – waren helder. Studenten wilden meer betrokkenheid en docenten minder werkdruk. Wellicht een open deur, maar dit was dé aanleiding om te starten met een team gecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) en de methodiek van leerkracht. Minder management en meer zeggenschap voor de docenten en studenten was het doel”.
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons zevende verhaal vertellen Vesna Matejic, Gelske Postema en Marlot Schuurman van Quadraten over hoe zij de professionele dialoog voeren om het onderwijs voor hun leerlingen te verbeteren. Hoe geven zij elkaar feedback waardoor zij daadwerkelijk verder komen?