Stichting Leerkracht
Daltonbasisschool Waterland

Meer eigenaarschap met de leerling

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Waar leerlingen vroeger de rol hadden van passieve ontvangers, wordt hen nu een veel autonomere rol toebedeeld.

Van het bevorderen van eigenaarschap van leerlingen
naar het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn

Hoe het team van Daltonbasisschool Waterland werk maakt(e) van eigenaarschap.

Hoewel het een complex begrip is, maken veel scholen werk van eigenaarschap. Omdat ze weten dat het loont in het versterken van de metacognitieve en zelfregulerende vaardigheden. In scholen zien we dat leraren leerlingen een stem geven, feedback vragen en niet alleen leren hoe ze eigen doelen kunnen stellen. Maar ook hoe ze deze kunnen realiseren. Binnen de leerkracht-methodiek gebruiken scholen hier verschillende instrumenten voor. Denk aan het Bord in de klas of de Leerlingarena.

Zo nemen leraren niet alleen eigenaarschap over hun eigen professionalisering, maar geven ze deze direct ook door hun leerlingen.

Figuur 1: Visual Leerlingarena
Figuur 1: Visual Leerlingarena
Figuur 1: Visual Leerlingarena
Figuur 1: Visual Leerlingarena

Ondanks Corona, zijn we direct gestart, en daarin vonden we focus en structuur: we wisten wat we met elkaar gingen doen dat jaar. Dat creëerde meteen al betrokkenheid.

Wendy Sark

Adjunct-directeur Daltonbasisschool Waterland

Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland

“Onze leerlingen zijn betrokken bij hun eigen leerproces”

Daltonbasisschool Waterland heeft onder meer Zelfstandigheid, Vrijheid & Verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. 3 jaar geleden is het team met de leerkracht-methodiek ook zélf aan eigenaarschap gaan werken. Het leverde verbinding en betrokkenheid op, en een grotere doelgerichtheid. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze van daaruit ook het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.

Wat is Daltonbasisschool Waterland voor school?

25 jaar geleden is Daltonbasisschool Waterland bewust een daltonschool geworden, en geeft daarmee actief vorm aan de 5 daltonkernwaarden: Zelfstandigheid, Vrijheid & Verantwoordelijkheid, Samenwerken, Effectiviteit en Reflectie. Wendelien: “Wij zien het als onze taak om leerlingen de structuur te bieden waarin ze vrijheid binnen grenzen leren hanteren: ze kunnen kiezen wat ze willen leren, binnen de geboden context. Zo heeft eigenaarschap bij leerlingen altijd centraal gestaan.”

Lees hier het hele interview.

Webinar ‘Werk maken van eigenaarschap’

Hoe kan je als team eigenaarschap nemen en dit in alle lagen van de school terug laat komen?

Werk jij in de klas harder dan je leerlingen? Loop je vaak moe de les uit? Doen je leerlingen niet actief mee? Laten ze in houding en gedrag zien dat ze andere dingen belangrijker vinden, zoals hun mobieltje? Dan is het tijd dat er iets verandert.

Kijk ons webinar ‘Eigenaarschap van leerlingen’ terug

Met Ruben Houtepen en Luca Geest van Daltonbasisschool Waterland

Zij vertellen hoe Waterland stappen heeft gemaakt met het eigenaarschap met hun leerlingen

Je hoort ook:

  • Hoe je leerlingen eigenaarschap laat nemen voor hun doelen
  • Hoe je leerling-betrokkenheid kan vergroten door feedback te vragen op je lessen
  • Hoe je leerlingen kan laten meedenken over het onderwijs
Video 1: Webinar 'werk maken van eigenaarschap'

Tien jaar leerkracht – Tien verhalen over impact

Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.

Voor de leerling met vertrouwen in de leraar

Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.

In ons vierde verhaal vertellen Wendelien Romijn en Wendy Sark van Daltonbasisschool Waterland hoe zij nu het leren écht van de leerlingen zelf  laten zijn doordat ze als team structureel aan de slag zijn gegaan met het versterken van het eigenaarschap van hun leerlingen.

Verwante onderwerpen

Meer lezen?

Eigenaarschap van leerlingen

18 september 2019 5 minuten

Bord in de klas

23 januari 2020 5 minuten

Leerlingarena

14 januari 2020 5 minuten

Samen werken aan beter onderwijs bij Albeda

10 juni 2025 5 minuten

Hoe het team van KBS De Klinker elke dag samen een beetje beter werd en wordt

15 juli 2025 5 minuten

Door middel van verbeterthema’s het onderwijs verbeteren bij Obs ‘t Zand

10 juni 2025 5 minuten

Verbetering onderwijskwaliteit door gestructureerde samenwerking

15 juli 2025 5 minuten

Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste vmbo’s van Nederland.

10 juni 2025 5 minuten

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School