Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op KC De Appel elke dag een beetje beter.

Josien Kats is directeur van KPO Kindcentrum De Appel. Josien vertelt dat De Appel in de Westrand wijk van Roosendaal staat. ‘We hebben ongeveer 150 leerlingen en de school is echt een culturele mengelmoes wat het heel erg leuk maakt’. We merkten als team dat we heel erg graag wilden ontwikkelen, maar dat we dat verbeteren moeilijk vast konden houden. In de waan van de dag raakten dingen toch verloren. Daarom is borgen heel essentieel.

Lotte Kerremans is Intern Begeleider op De Appel. ‘We werken heel doelgericht, dus we weten precies aan welke doelen we werken. Het is heel makkelijk om te zeggen; ‘We hebben onze doelen behaald, we hebben het succes gevierd. Maar de volgende stap is het borgen van die verbeteringen’. Wij werken met ‘Zo doen wij dat kaarten‘. Tijdens een retrospective reflecteren wij op de doelen die we hadden gesteld, zodat iedereen weet: Zo pakken wij dit aan, zo doen wij dat. Daar maken we afspraken over en die we zetten op de ‘Zo doen wij dat’-kaarten.

In de video laten Lotte en Josien zien hoe zij het borgen van hun verbeteringen aanpakken.

Lees hier het hele verhaal ‘Van innoveren zonder vast te houden
naar duurzame verbetering van het onderwijs’.

Lees het verhaal ‘Van innoveren zonder vast te houden
naar duurzame verbetering van het onderwijs
?’

Hoe het team van KPO Kindcentrum De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt.

Naar het verhaal

Kijk het webinar ‘Basisvaardigheden en borgen’ terug

De basisvaardigheden in het onderwijs staan vol in de schijnwerpers. Het ministerie roept subsidieregelingen in het leven. Mooie plannen allemaal, maar als het erop aankomt ben jij als leraar en schoolleider degene die het verschil maakt.

Hoe zorg je nu dat wat je doet maximaal resultaat oplevert voor de leerling?

Hoe houd je vast wat werkt zodat je ook daadwerkelijk door kunt bouwen en de werkdruk onder controle blijft?

Webinar terugkijken