Hoe houd je online verbinding met je leerlingen?

Tips om digitaal met leerlingen in te checken, successen te delen en elkaar te helpen

De eerste stappen zijn gezet. Veel leraren hebben de afgelopen dagen hard gewerkt om leermateriaal en planningen digitaal klaar te zetten of zelfs bij leerlingen langs te brengen. Een diepe buiging voor deze samenwerking! Dat leerlingen weer aan de slag kunnen is fijn, maar hoe hou je als leraar en als klas het onderlinge contact? En dan met name als het gaat om het sociale aspect hiervan? In deze blog geven we 4 stappen om aan de hand van een digitaal bord het lijntje met je leerlingen te houden zodat je elkaar kunt helpen, zowel op leer- als op persoonlijk vlak.

Contact tussen leerlingen is er natuurlijk wel. Via whatsapp-groepen bijvoorbeeld. Misschien zit je daar als hun mentor of leraar ook in. Toch kan het, juist nu, fijn zijn als leerlingen op een gestructureerde manier onder leiding van een volwassene, contact kunnen hebben over wat hen bezighoudt.


Tip 1: Kies een makkelijke, laagdrempelige tool

Welke tool je kiest is niet zo belangrijk, jij moet er als leraar mee kunnen werken en het moet toegankelijk zijn voor leerlingen (zonder lastige inlog). Misschien hebben jullie een werkruimte in de ELO? Microsoft Teams? Maak vooral gebruik van wat je zelf en/of je leerlingen al kennen.
Op internet zijn ook talloze tools beschikbaar. We noemen er een paar: Padlet, Google Classroom, Linoit.


Tip 2: Bedenk welke onderdelen waardevol zijn

Het belangrijkste doel van dit digitale bord is om leerlingen ruimte te geven om ervaringen te delen, successen te vieren, te horen hoe het gaat en hulpvragen in te brengen. De organisatorische kant is namelijk door veel scholen al wel geregeld via planningen en digitaal leermateriaal.
Met dit in ons achterhoofd, kun je denken aan de volgende onderdelen:

  • Smileys of ander icoon om in te checken
  • Successen
  • Dag- en/of weektaken (afhankelijk van hoe vaak je elkaar spreekt)
  • Hulpvragen (wat, wie, wie helpt?)
  • Doelen: waar willen we als klas over een week staan? Bijvoorbeeld: de geplande leertaken af, iedereen gezond, hulp bieden aan medeleerlingen, ouders, oma’s en opa’s, et cetera.

Zet de gewenste onderdelen op het digitale bord. Bij de eerste call met leerlingen, kun je vragen of er nog suggesties zijn voor andere onderdelen. Maar: hou het simpel!


Let op: we hebben natuurlijk gewoon met AVG te maken! Bij openbare borden opletten met het noemen van namen, vaak is een afkorting een prima oplossing. Zet er sowieso niet al te gevoelige info op. Niet alles wat je met elkaar deelt hoeft erop te staan. Maak hier afspraken met elkaar over.


Tip 3: Spreek een ritmiek af en hoe je elkaar bereikt

De laatste stap is dat je afspreekt wie elkaar wanneer digitaal treft en via welk hulpmiddel.
Afhankelijk van het medium dat je gebruikt, kun je ofwel met de hele klas of met een subgroepje aan de slag. Beide is goed mogelijk. Zorg er in elk geval voor dat je een duidelijke planning hiervoor naar je klas stuurt: hoe laat is de call, hoe lang duurt de call, wie verwacht je wanneer, wat moeten ze doen om in de call te komen. Het spreekt voor zich dat een en ander erg afhankelijk is van de leeftijd van de kinderen.

Wil/kun je elkaar niet spreken? Dan kun je ook afspreken dat je een bord inricht waar je op bepaalde tijden elkaar treft en waar iedereen zijn ei op kwijt. Bijvoorbeeld: elke ochtend om 10.00 checken we in en kun je hulpvragen plaatsen. Praten kan dan bijvoorbeeld via een chatfunctie.

Een paar suggesties:
Skype: tijdelijk maximaal 50 personen
Discord: maximaal 50 personen, kun je ook jouw scherm delen.
Mobiele telefoon: maximaal 5 personen, klik op + om mensen toe te voegen.
Whereby (gratis versie): maximaal 4 personen, ook scherm delen.
Zoom (gratis versie): maximaal 100 personen,  limiet van 40 minuten per call.
Facetime: maximaal 32 personen, alleen voor Apple.
Microsoft Teams (gratis versie): maximaal 300 personen, ook scherm delen.


Tip 4: Voer het gesprek

Als je met meerdere mensen in een call zit, dan is het handig het volgende af te spreken:

- Als je niet praat, zet je geluid op ‘mute’
- De leraar leidt het gesprek
- Hou een vaste volgorde aan (duidelijk benoemen welk onderdeel van het bord je bespreekt en hoe de leerlingen input kunnen geven).

Heel veel succes! We ontvangen graag voorbeelden van hoe je het hebt aangepakt en wat werkt of niet werkt (mail naar info@stichting-leerkracht.nl).

Op 19 maart gaan we in op de vraag hoe je met je collega’s (of leerlingen) aan het eind van de week op een simpele manier kunt terugblikken op de afgelopen dagen en vooruit kijken naar volgende week. Elke dag samen een beetje beter!


Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief