Wat loopt goed en wat kan beter? Doe een korte, energieke, snelle retrospective.

Je hebt samen met je collega’s alles op alles gezet om voor je leerlingen zo snel mogelijk afstandsonderwijs te organiseren. Dat is een geweldige teamprestatie!
Het is fijn  om daar met je collega’s regelmatig even bij stil te staan. Successen mogen echt benoemd en gevierd worden. En dat geeft ook weer energie om kleine verbeteringen voor volgende week in beeld te brengen. Om het voor jezelf en je leerlingen nog beter voor elkaar te krijgen. In deze blog laten we zien hoe je in 4 simpele stappen op afstand met je collega’s een ‘retrospective’ kunt doen.

In lastige tijden schieten we vaak in de actiemodus. Dat is geweldig en ook noodzakelijk. Om deze energie met elkaar vol te houden, is het prettig om ook eventjes stil te staan. Het hoeft maar een half uurtje te duren, maar met de inbreng en de uitkomsten, kun je weer dagen verder.

Bij de  onderstaande stappen gaan we ervan uit dat jullie een video- of belverbinding met elkaar hebben en een computer, laptop of tablet om de online retro te bekijken en te bespreken.


Stap 1: Maak een online retro aan

  • Maak een online document of pagina aan, uitgaande van een tool of programma waarmee jullie bekend zijn. Het belangrijkste is dat iedereen er toegang toe heeft en er zijn of haar inbreng kan plaatsen. Laat dit vooral een collega voorbereiden die daar handig mee is! In het voorbeeld hieronder gebruiken wij Padlet, maar het kan bijvoorbeeld ook via Trello.
  • Kies een indeling. Maak het niet te ingewikkeld. Vaak gebruik je bij retro’s varianten van ‘wat werkt/wat werkt een beetje/wat werkt niet’.


Stap 2: Nodig collega’s uit om input te geven

  • Laat collega’s weten waar en hoe ze input kunnen geven. Geef eventueel (zeker bij grote teams) een maximum aan. Bijvoorbeeld max 2 items per categorie.
  • Staat jouw inbreng er al bij? Laat ze dan eventueel via een streepje/naam/markering aangeven dat ze dat ook vinden (afhankelijk van wat in het gekozen programma kan) .
  • Er hoeft nog niets bij ‘acties’ ingevuld te worden, dat komt na de bespreking van de retro. Maak dit duidelijk aan de deelnemers of laat deze kolom nog even achterwege.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!



Stap 3: Bespreek de inbreng

  • Spreek duidelijk af via de retrocall leidt, hoe laat en hoe lang de call duurt.
  • Laat de deelnemers hun geluid op mute zetten als ze niet praten. Hoe meer mensen in de call, hoe strakker je de call moet ‘organiseren’.
  • Van te voren kun je de inbreng, indien nodig, al wat clusteren.
  • Loop de categorieën langs, geef ruimte om her en der iets toe te lichten, tot leven te brengen. Begin met de successen!

Stap 4: Bepaal de acties

  • Eindig met het bepalen van de acties. Doe als gespreksleider een voorzet naar aanleiding van wat je gehoord hebt. Vraag vervolgens of mensen daar iets op toe te voegen hebben.
  • Benadruk dat niet alles direct fantastisch hoeft te lopen. Ook al zal zien we nu 100 dingen die beter kunnen, die hoeven we niet allemaal tegelijk op te pakken. Elke dag samen een beetje beter is in deze fase echt heel belangrijk.

Enthousiast geworden over het houden van retro’s? Kijk hier voor meer inspiratie! Of lees onder kennisbankartikel over de retrospective


Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een (digitaal) kennismakingsgesprek in.