Hulp voor ouders en kinderen: geef aandacht en structuur via een bordsessie

Tips voor ouders om thuisleren behapbaar en leuk te houden

Ouders nemen een deel van het werk over dat jullie normaal gesproken als leraar doen. Dat valt nog niet mee, zeker als je als ouder ondertussen ook je eigen werk moet doen. En misschien geldt dat ook voor jezelf: je eigen kinderen begeleiden én je leerlingen op afstand. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden en oog te hebben voor elkaars welzijn, biedt deze blog tips voor ouders om met een fysiek planbord hun kinderen en zichzelf te helpen om rust en regelmaat te creëren. Handig om met ouders te delen!

De eerste dagen school-aan-huis zijn voorbij. Veel kinderen zijn enthousiast begonnen. En ouders ondersteunen waar nodig en mogelijk. Op social media zie je foto’s voorbij komen met kinderen en ouders aan de eettafel met laptops, mobieltjes, schoolboeken, et cetera. Zeker de jongere kinderen hebben daar hulp bij nodig. We laten zien hoe je dat met een whiteboard, krijtbord of een groot vel papier kunt aanpakken. Geïnspireerd door het leerKRACHT-verbeterbord en door foto’s die we spontaan binnenkregen! Zo’n bord zorgt bij kinderen en ouders voor overzicht, planning, structuur, ritmiek én eigenaarschap bij kinderen.


We beschrijven de stappen vrij uitgebreid. Kijk vooral naar het voorbeeld en pas het aan/voer het uit zoals het voor jullie werkt. We snappen dat wanneer je dit met pubers doet, het heel anders is dan wanneer je het met jongere kinderen uitvoert. Je kunt er ook alleen onderdelen van gebruiken.


Stap 1: Maak een bord

Het handigste is om een bord te gebruiken dat je weer kunt schoonvegen. Maar als je dat niet hebt, gebruik dan gewoon een groot vel papier en post-its. Laat kinderen vooral meedenken! Zeker jongere kinderen vinden het leuk om zo’n bord te versieren, te tekenen.

  • Maak een bordindeling. Volg onderstaand voorbeeld met vier vlakken, je kunt later altijd nog aanpassingen doen zoals het bij jullie past.
    • Check-in/successen
    • Doelen
    • Acties
    • Planning
  • Hang het bord ergens zichtbaar op. Zodat ook jongere kinderen erbij kunnen en er zelf op kunnen schrijven of tekenen.


Stap 2: Hou elke dag een ‘bordsessie’

Als het bord klaar is, kun je elke (school)dag opstarten door bij elkaar bij het bord te staan en de onderdelen te bespreken. Doe dit in maximaal 15 minuten. Hou de volgende volgorde aan:

  • Begin met de smileys: stel de vraag (of een variatie daarop) ‘hoe voelen we ons vandaag?’
    • Zet een streepje (of laat dit doen) per persoon bij de juiste smiley.
    • Doe zelf als ouder(s) of verzorger(s) ook mee. Alle antwoorden zijn goed.
    • Vraag of iemand zijn of haar smiley wil toelichten. Dat hoeft niet! Het is de gelegenheid om even je hart te luchten, maar zoiets kun je niet verplichten, dat werkt averechts.
  • Ga naar successen: wat is er goed gegaan? Dat mag/kan van alles zijn. Het hoeft niet per se met school te maken te hebben. Schrijf de successen op. Successen delen is fijn, het geeft energie. En wellicht geeft het ook inspiratie voor een ander gezinslid.
  • Ga naar doelen:
    • vraag de eerste keer dat je een bordsessie houdt wanneer je kinderen de komende week (of paar dagen) een succes vinden. Gezellig spelen met broertje/zusje, al het schoolwerk af, gezond blijven, gamen met vrienden, et cetera. Schrijf dit op het bord. Werken met doelen geeft eigenaarschap en het gevoel dat je zelf ergens invloed op hebt. Zeker in deze tijd is dat heel fijn.
    • Stuur niet te veel, je mag natuurlijk wel je eigen doel ook benoemen.
    • Kijk elke dag even samen naar de doelen. Lukt het om ze te halen? Op een gegeven moment maak je nieuwe doelen (of herhaal je ze).
    • Vier de doelen die gehaald zijn! Laat de kinderen meedenken over hoe jullie doelen vieren (iets gezelligs doen, samen taart bakken, et cetera).
  • Ga naar acties: wat moeten we doen om de doelen te behalen?
    • Beperk het tot acties voor één dag, gericht op jullie doelen.
    • Je kunt een rij maken per persoon en achter elke naam de actie(s) voor die dag schrijven. Dit kan een combi zijn van schooltaken en andere acties zoals boodschappen doen of spelen. Zet gerust ook je eigen naam erbij!
  • Ga naar planning: maak hier een overzichtelijke weekplanning (aan de hand van de planning die je van school hebt gekregen) voor alle gezinsleden.
    • Neem de planning voor die dag door. Zijn er bijzonderheden?
    • Voor jongere kinderen is een afstreep weekagenda (zie voorbeeld hierboven) motiverend. Dat geeft kinderen overzicht en betrokkenheid omdat ze het zelf kunnen bijhouden.

Stap 3: Evalueer

Het is goed om tegen je kinderen te zeggen dat jullie gaan uitproberen of dit voor jullie werkt. Aan het eind van de week doe je een rondje: helpt dit, wat willen we anders? En misschien kunnen de kinderen ook zelf de bordsessie leiden.

Bovenstaande tips met foto’s kun je overnemen in jullie communicatie naar ouders. Wij zouden het echt heel leuk vinden om voorbeelden te ontvangen. Misschien leuk om aan ouders/kinderen te vragen? Deze kunnen we dan weer delen. Als je iets opstuurt naar info@stichting-leerkracht.nl, dan nemen we aan dat je goedkeuring van ouders en kinderen hebt. Laat kinderen niet herkenbaar in beeld komen of uit beeld blijven.

Succes!


Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief