Hoe werkt IKC De Kameleon continu aan het verbeteren van de basisvaardigheden?
Bij IKC De Kameleon staat het verbeteren van het onderwijs continu centraal. De school werkt actief met de leerKRACHT-aanpak om een cultuur van samenwerken en gedeeld eigenaarschap te versterken. Dit is geen eenmalige verandering, maar een doorlopend proces waarin leerkrachten samen doelen stellen, kennis delen en hun onderwijspraktijk systematisch verbeteren.
FOTO: Nienke Godschalk, Locatieleider IKC Kameleon, Innerwaard
Samen werken aan onderwijsverbetering
De leerKRACHT-aanpak helpt het team van IKC De Kameleon om te groeien van ‘ieder voor zich’ naar een hecht team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteit van het onderwijs. Waar vergaderingen voorheen lang en soms weinig concreet waren, zijn ze nu kort, doelgericht en altijd gericht op onderwijsinhoud. Teams kiezen samen voor ‘sprints’: gerichte verbetertrajecten van enkele maanden waarin een specifiek thema centraal staat. Tijdens deze sprints werken leerkrachten niet alleen samen in overleg, maar bereiden ze lessen gezamenlijk voor, observeren ze elkaars lessen en wisselen ze praktische ervaringen uit.
Focus op basisvaardigheden
Bij IKC De Kameleon ligt de nadruk binnen deze sprints op de basisvaardigheden die essentieel zijn voor het succes van alle leerlingen. ‘Rijke teksten’ voor begrijpend lezen, het EDI-model voor effectief rekenonderwijs en burgerschapsvorming zijn voorbeelden van thema’s die regelmatig terugkomen. Elke sprint wordt ondersteund met relevante vakliteratuur, podcasts en artikelen, zodat de professionele ontwikkeling stevig is verbonden met de nieuwste inzichten. Bijvoorbeeld, bij de sprint ‘Rijke teksten’ werken alle leerkrachten samen aan een nieuwe aanpak voor begrijpend lezen. Ze lezen dezelfde theorie, delen voorbeelden uit hun eigen praktijk en passen deze inzichten toe in hun lessen. Deze gezamenlijke aanpak zorgt voor een doorgaande lijn in het onderwijsaanbod van groep 1 tot en met 8.
Praktische toepassing in de klas
De impact van deze samenwerking is duidelijk zichtbaar in de klas. Leerlingen ervaren een meer gestructureerde en effectieve aanpak, zoals bij het begrijpend lezen, waar het onderwijs zich richt op het echt begrijpen en analyseren van teksten in plaats van oppervlakkig lezen. Ook bij rekenen is er een duidelijke verandering. Het gebruik van het EDI-model zorgt ervoor dat instructies beter aansluiten bij de leerbehoeften van leerlingen en dat er meer samenhang is tussen de groepen. Het team deelt lesobservaties en ervaringen, waardoor iedere leerkracht blijft groeien in zijn of haar onderwijsvaardigheden.
Balans tussen tijdsinvestering en resultaat
Hoewel het implementeren van leerKRACHT-werkwijzen tijd vraagt, heeft IKC De Kameleon een passende structuur gevonden die aansluit bij de dagelijkse praktijk. De werksessies vinden nu om de week plaats, waarbij schoolcoaches de procesmatige kant begeleiden en inhoudelijke specialisten zorgen voor de vakinhoudelijke ondersteuning. Dit maakt het proces haalbaar en effectief. Door deze duidelijke rolverdeling blijft de focus op onderwijsverbetering scherp, zonder dat het team overbelast raakt.
Een school in beweging
Wat IKC De Kameleon kenmerkt, is de voortdurende aandacht voor ontwikkeling. Het team evalueert regelmatig de voortgang, stelt nieuwe doelen en past waar nodig de aanpak aan. Zo wordt niet alleen gekeken naar resultaten in toetsen, maar vooral ook naar de kwaliteit van de lessen en de betrokkenheid van leerlingen. Het team beseft dat echte verbetering tijd kost en dat het werken met basisvaardigheden een langetermijnproces is.
Samen verantwoordelijk, samen sterker
Inge van der Wielen (leerkracht groep 8, reken coördinator en leerKRACHT schoolcoach) en Nienke Godschalk (locatiemanager), betrokken bij de implementatie van leerKRACHT bij IKC De Kameleon, benadrukken het belang van gedeeld eigenaarschap. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het onderwijs en werkt samen aan een doorgaande lijn in de school. Deze collectieve aanpak zorgt voor meer motivatie, betere afstemming en uiteindelijk voor een onderwijspraktijk waar zowel leerkrachten als leerlingen van profiteren.
FOTO: Inge van der Wielen, leerkracht groep 8, reken coördinator en leerKRACHT schoolcoach