Je gelooft in het concept van ‘Flipping the classroom’. Maar de realiteit is dat een goede video maken tijd kost, die niet voor het oprapen ligt. En leerlingen zijn gewoontedieren. Dus een opmerking als ‘legt u het nu maar gewoon even uit’, stimuleert niet echt om werk te maken van ‘Flipping the classroom’. Daarbij, iets nieuws proberen is spannend. Hoe begin je en waar ga je tegenaan lopen? Hoe krijg je hulp van je collega’s?
Als je gaat starten met flippen, heb je een paar uitdagingen:
- Je weet nog niet precies hoe het werkt en wat er werkt
- Leerlingen moeten ervan overtuigd raken dat flippen hen gaat helpen
- Het kost tijd om lessen te flippen
We reiken je daarom vier instrumenten aan die je hierbij gaan helpen. Niet alleen bij ‘Flipping the classroom’ maar bij elke vernieuwing die je wilt oppakken. De instrumenten helpen je om de vernieuwing samen met je collega’s en leerlingen op te pakken, zodat je er niet alleen voor staat. Daardoor wordt de kans van slagen veel groter. En het is leuker!
- Stem van de leerling
- Het verbeterbord
- Gezamenlijk lesontwerp
- Lesbezoek en feedback