Hoe komt het dat het zo lastig is om onderwijsverbeteringen die je invoert ook echt vast te houden? We horen regelmatig van teams dat het een tijdje lukt om een onderwijsverbetering zoals formatief leren of activerende didactiek uit te voeren, maar dat het op een gegeven moment weer verslapt. Of soms komt het er helemaal niet van om aan de slag te gaan met een verbetering, terwijl je het er vaak met collega’s over hebt. Dat is geen onwil, maar vaak komt dit doordat je als team handvatten mist om onderwijsverbetering succesvol in te voeren. In deze blog geven we je een praktische handvat, in de vorm van 5 stappen.
- Stap 1: Maak kleine, samenhangende verbeterteams
- Stap 2: Bepaal de duur van een verbeterperiode
- Stap 3: Bepaal verbeteronderwerpen per verbeterperiode
- Stap 4: Bepaal hoe jullie met de verbeteronderwerpen aan de slag gaan
- Stap 5: Evalueer en borg de verbeteringen
We merken op scholen dat een onderwijsverbetering echt kans van slagen heeft, als je zorgt voor een duidelijke ritmiek en borging in je verbeterprocessen. Dat maakt dat een verbeteridee altijd een duidelijk startmoment heeft, vervolgens een periode om het uit te proberen en tot slot een afronding waarbij je evalueert en de verbetering borgt. Een kop en een staart dus. Maar hoe doe je dat? In de onderstaande stappen staan we stil bij de verschillende aspecten die een rol spelen bij de inrichting van je verbeterprocessen. We vertellen daarbij waarom het werkt en hoe je het laat werken.