‘leerKRACHT helpt onze school om grote vernieuwingen op te kunnen pakken’

Schoolgebouw

Waarom basisschool De Regenboog juist nú voor leerKRACHT kiest

Meedoen met een leerKRACHT-programma van één of twee jaar. Het is niet een keuze die je over één nacht ijs maakt. In deze onzekere tijd kun je zo’n beslissing willen uitstellen. Maar is dát dan de juiste keuze? Schoolleider Xandra Mahieu van openbare Jenaplan basisschool De Regenboog in Noordwijkerhout vertelt over hun traject en waarom zij juist op dit moment voor leerKRACHT hebben gekozen.

‘De Regenboog is een vrij grote Jenaplanschool, die groeiende is. De school kent enorm betrokken leraren, die graag meedenken over het onderwijs. In de afgelopen jaren zijn er nogal wat directiewisselingen geweest, en daardoor is de school helaas een beetje stil blijven staan. Dit ging o.a. ten koste van de visie op het onderwijs. Ik ben afgelopen september gestart als directeur op deze school, en ik wil echt aan de slag met een aantal grote vernieuwingen’, vertelt Xandra, ‘En ik denk dat leerKRACHT enorm veel voor ons kan gaan betekenen. Nu kunnen we, met het hele team, weer eens goed naar de doelen van onze school gaan kijken’.

Bekend met de leerKRACHT-aanpak

Xandra Mahieu was al bekend met de leerKRACHT-aanpak op de vorige school waar ze werkte. Daar was leerKRACHT een groot succes en ook daar hielp het de school door een aantal grote vernieuwingen heen. De werksessies konden goed ingezet worden om heel doelgericht te werken. En hoewel Jenaplan en leerKRACHT niet direct een logische match leken, vonden ze een goede ritmiek op school waarbij werksessies en bouw-werksessies elkaar afwisselden. ‘Het werkte op mijn vorige school als een trein, precies zoals ik hoopte’.

‘En toen ik op De Regenboog kwam, miste ik het heel erg om op de leerKRACHT manier te werken. Hier waren geen bordsessies, maar weinig efficiënte vergaderingen die erg veel tijd kostten. Met behulp van leerKRACHT zouden we doelgericht echt grote stappen kunnen maken maar ik moest nog wel het team zien mee te krijgen in mijn enthousiasme. Ik ben toen met een aantal teamleden naar een informatiebijeenkomst geweest, ik denk de laatste offline bijeenkomst voor de corona-tijd. Dat was erg inspirerend. Vervolgens hebben we met een aantal teamleden een online webinar gevolgd, wat we helaas minder overtuigend vonden. Echter, ik had voldoende interesse gewekt voor een draagvlaksessie met expertcoach Jacqueline van Zuijlen. Die moest door corona ook online. Daarna was de meerderheid van het team overtuigd. Binnenkort staat er een eerste startafspraak met de expertcoach en de drie toekomstige schoolcoaches.

De meerwaarde van leerKRACHT

Ik heb erg veel zin in de start van leerKRACHT op De Regenboog. Bij de eerste workshop die ik volgde van Jaap (Versfelt) zag ik meteen de meerwaarde van het werken met leerKRACHT. En gelukkig waren er weinig twijfelaars binnen mijn team. Het is spannend, want we gaan met veel vernieuwingen starten, terwijl de coronatijd ook al veel van ons heeft gevraagd. Maar het bijt elkaar absoluut niet. LeerKRACHT biedt een nieuwe structuur, waarbinnen we doelgericht met de vernieuwingen aan de slag kunnen. Om deze reden is het heel goed in te zetten bij veranderingen, het geeft iedereen meer duidelijkheid. Ik geloof echt dat leerKRACHT juist ondersteunend is bij zoveel vernieuwingen’.

Twijfel jij nog over deelname aan het leerKRACHT-programma in 2020-2021? Neem contact met ons op en ga in gesprek over hoe we de twijfels op jullie school weg kunnen nemen.