Wat levert een verbetercultuur je op als schoolleider?
Leergang Verbetercultuur voor Schoolleiders
Wil jij als schoolleider al de eerste stappen zetten met het creëren van een verbetercultuur bij jou op school?
De rol van de schoolleider
Wat betekent dit voor jou als schoolleider?
Volg een webinar!
Wil jij als schoolleider beginnen met het creëren van een verbetercultuur bij jou op school? Volg een van onze webinars.
Onderzoek laat zien: Met een lerende cultuur op school bereiken leerlingen meer
leerKRACHT leidt tot een lerende cultuur en sterkere leraren
Onderzoek van de Universiteit Utrecht en Oberon bewijst dat leerKRACHT snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar. De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur. Wat kun jij hiermee op jouw scholen?
Onderzoek van de Onderwijsinspectie en McKinsey concludeerde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur
Figuur 1: Hoe realiseren we hogere leerresultaten in het VO?
Zowel de Onderwijsinspectie [1],[2] als McKinsey [3] deden in 2020 onderzoek naar het verschil tussen scholen die méér bereiken met hun leerlingen en scholen die kinderen minder kansen bieden.
Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. McKinsey constateert dat bijna 75% van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is hetzelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken. Op deze scholen wordt gewoon goed les gegeven op basis van wat bewezen werkt.
leerKRACHT-programma’s op scholen
Wil je als school starten met leerKRACHT? En samen met je collega’s werken aan een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’?
Dan kies je voor het leerKRACHT-programma, waarin je met onze ondersteuning de basis legt voor jarenlange duurzame impact op onderwijskwaliteit, werkplezier en betrokkenheid van leerlingen.
Echter, we hebben ook ‘op maat’ programma’s voor kleinere scholen, oud-deelnemers aan leerKRACHT, schoolleiders, bestuurders en zelfs voor complete stichtingen. Ga daarom vooral met ons in gesprek. Onze Expertcoaches lichten de diverse programma’s toe.
Samen met de AVS Academie en ResearchED Nederland ontwikkelden we deze vijfdaagse leergang.
Het Schoolleidersregister PO
Het leerKRACHT jaar-1 programma nu 70 punten in het Schoolleidersregister PO
Goed nieuws voor schoolleiders die met hun school meedoen of mee willen doen aan het leerKRACHT programma. Vanaf dit schooljaar kun je met het leerKRACHT jaar-1 programma maar liefst 70 punten halen voor het herrregistratie schoolleidersregister PO. Je kan dus binnen een jaar tijd 70 van de 100 punten halen.
Het Schoolleider programma is ook gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie. Deze leergang heeft een herregistratiewaarde van 35%, wat gelijk staat aan 35 punten.
Schoolleiders in de leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School
Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In De Gelukkige School nodigen we schoolleiders en andere onderwijsexperts uit om over een inspirerend onderwerp te praten.
Focus met Bernie Kooistra
Schoolleider Bernie Kooistra neemt je in deze aflevering mee over het houden van focus op wat er echt toe doet voor de leerling. Hoe houd je focus, ook in deze tijden van online werken, hoe zorg je ervoor dat je niet in een tunnelvisie vervalt, hoe maak je de juiste keuzes, en hoe bereik je dit sámen, met je leerlingen en met je team?
Gedeeld Leiderschap met Marjolijne Mulders
Marjolijne Mulders is schoolleider op basisschool De Klimop in Purmerend en verandercoach bij Stichting CPOW & MOP. In deze podcast vertelt Marjolijne over gedeeld leiderschap. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?
Kennisbank artikelen voor schoolleiders
Jullie NP Onderwijsplan: kies je alleen voor aanpakken van vertragingen of voor duurzame schoolontwikkeling?
De menukaart voor het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) biedt je een reeks van opties voor het aanpakken van vertraging bij leerlingen. Het ministerie roept echter scholen nadrukkelijk op duurzame keuzes te maken. In de menukaart staat daarom de ‘verbetercultuur’ van stichting leerKRACHT als optie genoemd. Waarom zou je daar als school op inzetten? Daar zijn drie redenen voor: meer leerwinst voor je leerlingen, effectiever werken als team aan vertragingen en meer werkplezier met je team. In dit artikel gaan we deze drie redenen één voor één af.
Een onderzoekscultuur op school?
Hoe je de leidraad van de NRO in de praktijk kunt toepassen
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) publiceerde een leidraad [1] voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij? Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.
Onderzoek bevestigt: rol schoolleider in een verbetercultuur is bepalend voor succes
Schoolleider in een verbetercultuur
Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dat is geen nieuws, maar we hebben dankzij onderzoek wel steeds meer data en inzichten om de rol van de schoolleider zo concreet mogelijk te maken. Want wat is dan precies die rol? En wat zijn de valkuilen? In het kader van ‘elke dag samen een beetje beter’ delen we in deze blog graag onze inzichten.
Wil jij meer inzicht over hoe het staat met de verbetercultuur op jouw school?
De afgelopen jaren hebben jullie op school wellicht al stappen gezet naar een verbetercultuur door anders samen te werken en te leren van elkaar. Doe dan de verbetercultuur-zelfscan en krijg hiermee kosteloos advies over de verbetercultuur bij jou op school en praktische handvatten om deze te versterken.
Deze online verbetercultuur-zelfscan bestaat uit 15 vragen en kost je 5 minuten tijd.
Wil je meer weten?
Nodig ons uit (online of fysiek)
Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor jouw school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Bel of laat je gegevens achter en een Expertcoach neemt contact met je op om te onderzoeken of leerKRACHT bij jullie past.