Lockdown? Samen aan de slag. Juist nu!
Helaas, net als vorig jaar weer een lockdown en moeten jullie de school sluiten. Met alle gevolgen van dien, voor jullie leerlingen, voor jullie als team en voor de schoolleiding. En bovendien nog de onzekerheid of 9 januari de scholen weer open mogen. Hoe zorg je ervoor dat je als team de moed erin houdt? Dat je elkaar steunt nu het nog moeilijker wordt? Hoe schakel je weer over op hybride en online lessen? De leerKRACHT-aanpak biedt voor elk van deze problemen praktische handvatten. We geven je hier drie waar je direct mee aan de slag kunt:
- Schakel als het nodig is over op de online bordsessie. Het kan zijn dat straks een deel van je team thuis zit. Hoe houd je verbinding met je team als je elkaar niet meer allemaal fysiek ontmoet? Gebruik hiervoor de online versie van de bordsessie.
- Check of je doelen nog kloppen bij wat je leerlingen nú nodig hebben. Op je jaarbord staan de thema’s voor na de kerstvakantie. Maar zijn dat dan nog steeds de belangrijkste dingen om aan te werken voor jullie leerlingen? Check en pas aan indien nodig.
- Ontwerp samen je hybride of online lessen. Stel dat na 9 januari een deel van je leerlingen thuis zit. Hoe schakel je dan over op effectief hybride of volledig online onderwijs? Wat kun je hierover van en met elkaar leren?
We snappen dat jullie het razend druk hebben, daarom hieronder kort en krachtig hoe je dit snel en praktisch doet.
1. Schakel als het nodig is over op de online bordsessie: voor verbinding, steun en resultaat
Het kan zijn dat jullie als team fysiek samen blijven komen voor de bord- en werksessies, dan kun je dit onderdeel overslaan. Maar wat als een deel van je team straks in quarantaine vanuit huis werkt? Of als de zorgen over besmetting straks zo groot zijn dat je teamleden onderling contact willen reduceren? Gebruik dan de online versie van de bordsessie. Daarmee check je in op hoe het met jullie gaat, deel je successen (nog belangrijker in lastige tijden!).
Wat moet je hiervoor doen? Drie stappen:
- Maak een online verbeterbord. Dit kost iemand uit je team 15 minuten. We hebben het bord al voorbereid. Je hoeft het enkel te kopiëren en jullie eigen doelen en acties erin te zetten.
- Kies als team voor hybride of volledig online bordsessies. Hierbij kies je tussen een volledige online bordsessie (iedereen in eigen lokaal of thuis) of een hybride (deel van het team samen op school, rest werkt vanuit thuis).
- Voer de online bordsessies uit. Je voert vervolgens de bordsessie uit zoals je normaal zou doen. Let daarbij als bordleider extra op de personen die thuis zitten bij de onderdelen check-in en successen. Zorg dat zij niet alleen toehoorder zijn, maar ook deelnemer. Wat we de vorige lock-down zagen was dat veel schoolteams elkaar frequenter spraken: 2x per week in plaats van wekelijks.
Hier vind je een stappenplan voor het maken van het bord en het uitvoeren van de bordsessie.
2. Check of je doelen op het verbeterbord nog passen bij wat je leerlingen nú nodig hebben
Na de kerst zou je normaliter een nieuw thema van het jaarbord halen en omzetten in een concreet doel voor op jullie verbeterborden. Bijvoorbeeld een doel rond implementatie van EDI, het versterken van het rekenonderwijs, etc. Maar is dat wat jullie leerlingen dan het hardst nodig hebben? Wat als de lockdown en de schoolsluiting verlengd zouden worden tot ná 9 januari?
Zet dan een doel op je verbeterbord waar de situatie dan om vraagt. Denk bijvoorbeeld aan ‘online lessen die leerlingen motiveren’ of een doel rond kwetsbare leerlingen zoals ‘alle leerlingen worden gezien en gehoord’. Je kunt er voor kiezen hier geen hele periode van 6 tot 8 weken aan te werken, maar korter, bijvoorbeeld 3 weken tot eind januari. Zo blijf je flexibel en kun je inspelen op wat in februari nodig is.
3. Ontwerp samen je hybride of online lessen en vraag feedback aan je leerlingen
Stel dat na 9 januari een deel van je leerlingen thuis zit. In quarantaine of omdat de schoolsluiting onverhoopt wordt verlengd. Hoe schakel je dan over op effectief hybride of volledig online onderwijs? Wat werkt bij jouw leerlingen? Hoe leren ze? Wat motiveert hen? Wat doen je collega’s? Hoe kun je elkaar helpen je lessen zo effectief mogelijk te maken? Juist nu heb je harder nodig dan ooit.
Hoe doe je dit? Weer drie stappen:
- Gezamenlijk lesontwerp. Dat is ‘recht toe recht aan’. Je spreekt in tweetallen af – fysiek of online – en denkt samen na over een les of lessituatie die één van jullie heeft. De ander denkt mee. Bijvoorbeeld over ‘hoe voorkom je weer die zwarte schermpjes?’ of ‘hoe wissel je voldoende af, zodat leerlingen betrokken blijven?’
- Betrek je leerlingen. Wat motiveert hen? Waar leren ze van? Waarom zou jij als leraar wachten totdat je merkt dat er iets niet goed werkt in je lessen? Vraag het je leerlingen. Dat kan in een (online) leerling-arena met je team of door je eigen leerlingen om feedback te vragen na een les.
- Online lesbezoek en nagesprek. Dat is eigenlijk heel makkelijk. Geef je hybride of online les dan kan je collega, net als een leerling, inloggen en een deel van de les meekijken. Later op de dag spreek je weer in persoon of online af om de les na te bespreken: wat gebeurde er? wat was het effect op de leerlingen? wat kan de volgende keer nog beter?
Dit waren drie tips waar jullie zelf en je leerlingen hopelijk veel baat bij hebben.
We wensen jullie in deze moeilijke tijd tóch een hele fijne samenwerking toe. Want samen bereik je meer en het voelt een stuk fijner.