Meedoen met leerKRACHT? Hoe maak je die keuze (in deze gekke tijd)?

Het Hyperion Lyceum in Amsterdam vertelt waarom zij juist nu voor leerKRACHT hebben gekozen

Deelname aan een leerKRACHT-programma, het is een keuze die je niet over één nacht ijs maakt. In deze drukke en onzekere tijd kun je zo’n beslissing willen uitstellen, maar is dát dan de juiste keuze? Dennis Goedbloed van het Hyperion Lyceum in Amsterdam vertelt over hun traject en waarom zij juist nú voor leerKRACHT hebben gekozen.

‘Het Hyperion Lyceum is een innovatieve school’, vertelt Dennis. ‘Wij willen een onderwijssysteem waarbij we niet meer in klassen werken maar in studielabs. Leerlingen volgen geen klassikale lessen meer maar volgen hun eigen leerroute. De leerkracht is bij ons een soort coach, hij/zij faciliteert die leerroute. Dat vraagt van al onze collega’s dat ze zich zullen moeten ontwikkelen en nieuwe dingen moeten leren. Voor al die collega’s is 1-op-1 coaching beschikbaar, maar er is nog veel meer nodig. Stel je zo’n studielab voor, met wel drie verschillende vakken die tegelijkertijd worden gegeven. Dan is er veel afstemming nodig tussen leraren.  De afstemmingsmomenten inplannen is lastig vanwege de lange lesdagen: leerlingen mogen heel veel als het gaat om vakkeuzes en profielen in de bovenbouw, er zijn heel veel verschillende lesroosters. Daarom waren we op zoek naar een effectieve, structurele manier van overleggen.

We hebben toen verschillende methoden vergeleken. En er waren ook collega’s die zeiden dat we het zelf wel konden organiseren, we waren immers zo’n innovatieve school. Het fijne aan leerKRACHT echter is dat ze al zoveel jaren ervaring hebben met hun methode. En hun methode past heel goed bij ons onderwijs en bij onze school. Zo vinden ook wij de stem van de leerling heel belangrijk. Voor mij als leerkracht was het een heel logische keuze, ik stond echt te springen om er mee te beginnen’, vertelt Dennis.

Met leerKRACHT start je echter pas als er een meerderheid van de school achter de keuze kan staan. Daarom werd er een informatiesessie gehouden onder collega’s, in het voorjaar van 2019. Tijdens de eerste stemronde kreeg het idee geen meerderheid. Waar zat hem dat in? Na een rondvraag bleken er angsten onder de collega’s. Men was bang dat de werkdruk verhoogd zou worden. Met deze collega’s hebben we goed doorgepraat en hen uitgelegd hoe de methode juist tot minder werkdruk zal gaan leiden en effectievere overleggen. Ook het thema lesbezoek en feedback vonden sommige  collega’s toch spannend. Begrijpelijk. Ook dit hebben we goed doorgepraat.  Het doel van feedback is dat we er allemaal van leren. Soms pionieren we echt op het Hyperion, je moet dan durven en dus ook fouten durven maken. Het is dan alleen maar goed dat ook collega’s die fouten zien en dat men er van kan leren. Na deze gesprekken volgde nog een draagvlaksessie, vorm gegeven door mensen van leerKRACHT, waarna opnieuw werd gestemd. En deze maal kregen we een ruime meerderheid.

En in deze corona-tijd?

Dennis vertelt dat hij van geen enkele collega twijfels heeft gehoord. Hij denkt dat de methode juist heel nuttig kan zijn in de onzekere tijd die misschien weer gaat komen. Hij kijkt er naar uit om in september met zijn collega’s aan de slag te gaan met leerKRACHT.

Twijfel jij nog over deelname aan het leerKRACHT programma in 2020-2021? Neem contact met ons op en ga in gesprek over hoe we de twijfels op jullie school weg kunnen nemen.