Online inchecken op het MBO

Albeda College voor Sociaal & Pedagogisch Werk

Het is even wennen, de studenten en docenten zien elkaar ineens niet meer in de klas, maar via allerlei online kanalen. Hoe doen ze dat op het MBO? Korine Gilijamse van het Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk in Vlaardingen vertelt er graag over. Zo hoopt ze ook andere scholen te inspireren.

Online check-in

De online check-in is bij ons van groot belang. We hebben het rooster er zelfs op aangepast. Op lesdagen begint het team om 8:30 uur met een check-in. Dat doen we via videobellen: de collega’s op school zitten allemaal in een apart lokaal en de collega’s die noodgedwongen vanuit huis werken dus vanuit hun woonkamer. Onze studenten en docenten werken met Microsoft Teams. Iedereen krijgt even de tijd om aan te geven “hoe hij/zij erin zit”. Het blijkt heel belangrijk om dat van elkaar te weten. We merken dat deze situatie een grote wissel trekt op het team. Buiten de andere manier van lesgeven worden we overspoeld met informatie via verschillende kanalen. We hebben daarom duidelijke afspraken gemaakt over hoe en waar te communiceren. Ook missen docenten ontzettend de altijd zo normale hectiek en herrie, het fysieke werken met de groep. We hebben het wekelijkse bord voor het eerst in een jaar overgeslagen…

Dagelijkse check-in met studenten

De dagelijkse check-in doen we ook met studenten. Iedere dag om 10 uur start de slb’er op met de eigen klas. Hoe voelt iedereen zich? Wie gaat er nog naar stage (kinderopvang en onderwijsassistent)? De eerste dagen: heeft iedereen de benodigde hardware om aan te kunnen sluiten? Hebben we alle studenten “in beeld”?

Hoe houden we onze studenten aangesloten en geprikkeld

Nu het onderwijs draait, gaan we ons bezinnen op manieren om onze studenten aangesloten te houden en te blijven prikkelen. De beste tip die ik in de afgelopen dagen heb gehoord: blijf duidelijk en biedt structuur, maar zorg er voor in je onderwijs ook verassend te zijn om studenten aangesloten te houden. We denken aan een filmpje met een challenge voor alle klassen (die het docententeam dan eerst zelf doet), opeens gym op het rooster zetten, dat soort dingen. Maar nu eerst vandaag maar eens lesgeven!

De komende dagen willen we meer voorbeelden delen van scholen die de leerKRACHT aanpak gebruiken om met deze nieuwe situatie om te gaan. Dat kan op diverse manieren, juist die verschillen bieden inspiratie. Wil jij ook je verhaal delen? Neem dan vooral contact op!

Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief