Het is even wennen, de studenten en docenten zien elkaar ineens niet meer in de klas, maar via allerlei online kanalen. Hoe doen ze dat op het MBO? Korine Gilijamse van het Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk in Vlaardingen vertelt er graag over. Zo hoopt ze ook andere scholen te inspireren.
Online check-in
De online check-in is bij ons van groot belang. We hebben het rooster er zelfs op aangepast. Op lesdagen begint het team om 8:30 uur met een check-in. Dat doen we via videobellen: de collega’s op school zitten allemaal in een apart lokaal en de collega’s die noodgedwongen vanuit huis werken dus vanuit hun woonkamer. Onze studenten en docenten werken met Microsoft Teams. Iedereen krijgt even de tijd om aan te geven “hoe hij/zij erin zit”. Het blijkt heel belangrijk om dat van elkaar te weten. We merken dat deze situatie een grote wissel trekt op het team. Buiten de andere manier van lesgeven worden we overspoeld met informatie via verschillende kanalen. We hebben daarom duidelijke afspraken gemaakt over hoe en waar te communiceren. Ook missen docenten ontzettend de altijd zo normale hectiek en herrie, het fysieke werken met de groep. We hebben het wekelijkse bord voor het eerst in een jaar overgeslagen…