Online lessen volgen op het VO
Leerlingen vanuit het VO zitten ineens fulltime thuis en volgen daar hun onderwijs. Hoe ziet dat onderwijs eruit op het Gertrudis College in Roosendaal? En hoe ervaren leerling Yarno en directeur Harry Meijers dat? Lees verder voor een inkijkje in de afgelopen paar dagen.
Yarno kan ons alles vertellen over de technische en online middelen die de school heeft ingezet. Hij zegt dat de school het allemaal echt snel heeft geregeld. Hun school werkte al met een google omgeving en daar doen ze nu echt bijna alles mee. Zo gebruiken ze Google Classroom, maar ook de E-mail, Hangouts, Drive en Calendar. Daarnaast gebruiken ze Magister voor het huiswerk. De meeste studenten hebben een Chromebook thuis, die ze alleen voor schooltaken kunnen gebruiken. Op dat Chromebook zit de software Aerobe.DLO, die het mogelijk maakt voor de docent om op afstand te zien waar de leerling mee bezig is en hem/haar gelijktijdig te helpen door nieuwe informatie toe te zenden. Zo is de docent alsnog in staat om het individuele werk van leerlingen in zijn klas te ondersteunen.
Dit geldt echter niet voor al het thuiswerk. Met andere opdrachten en werkmateriaal kunnen studenten op hun eigen tempo en in hun eigen tijd effectief aan de slag. Dit werkt voor Yarno eigenlijk best wel goed. Hij kan nu zelf de tijd nemen die hij nodig heeft om zijn huiswerk te maken en hij hoeft het niet binnen een uur af te hebben.
Ook heeft Yarno nog best veel contact met klasgenoten, bijvoorbeeld via whatsappgroepen. Daarnaast hadden ze met hun mentorklas een Google Hangout waarin ze elkaar konden spreken en ontmoeten. Dit werkte erg goed en het plan is dan ook om dit nu echt iedere week te gaan doen, zodat de klas toch verbonden blijft.
Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!
Groot aanbod online materiaal
Directeur Harry Meijer van het Gertrudis College vertelt ook over de snelheid waarmee dit allemaal is opgezet. Hij geeft aan dat het voor sommige docenten gemakkelijk was om digitaal te gaan werken en voor anderen moeilijker. Gelukkig is er veel online materiaal dat allemaal vrij komt en ervaren docenten de noodzaak om daarmee aan de slag te gaan.
De komende dagen willen we meer voorbeelden delen van scholen die de leerKRACHT aanpak gebruiken om met deze nieuwe situatie om te gaan. Dat kan op diverse manieren, juist die verschillen bieden inspiratie. Wil jij ook je verhaal delen? Neem dan vooral contact op!
Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek in.