retrospective

Wat loopt goed en wat kan beter? Doe een korte, energieke retrospective

Je bent elke dag met je collega’s bezig om onderwijs te verzorgen in de anderhalvemetersamenleving. Dat vraagt veel samenwerking en afstemming en is een geweldige teamprestatie! Het is fijn om daar met je collega’s regelmatig even bij stil te staan. Zo kun je successen vieren en kleine verbeteringen in beeld krijgen. In deze blog laten we zien hoe je in 4 simpele stappen met je collega’s op afstand een ‘retrospective’  kunt doen.

In lastige tijden schieten we vaak in de actiemodus. Dat is geweldig en ook noodzakelijk. Om deze energie met elkaar vol te houden, is het prettig om ook eventjes stil te staan. Het hoeft maar een half uurtje te duren, maar met de inbreng en de uitkomsten, kun je weer dagen verder. Bij de onderstaande stappen gaan we ervan uit dat jullie een videoverbinding met elkaar hebben en een computer, laptop of tablet om de online retro te bekijken en te bespreken. Je kunt het ook fysiek organiseren met behulp van post-its en een grote flap.

Stap 1: Maak een online retro aan

• Maak een online document of pagina aan, uitgaande van een tool of programma waarmee jullie bekend zijn. Het belangrijkste is dat iedereen er toegang toe heeft en er zijn of haar inbreng kan plaatsen. Laat dit vooral een collega voorbereiden die daar handig mee is! In het voorbeeld gebruiken wij Padlet, maar het kan bijvoorbeeld ook via Google Jambord of Trello.
  • Kies een indeling. Maak het niet te ingewikkeld. Vaak gebruik je bij retro’s varianten van ‘wat werkt/wat werkt een beetje/wat werkt niet’. Kijk voor inspiratie over retrospective-vormen op de leerKRACHT academie of https://www.funretrospectives.com/category/retrospective

Stap 2: Nodig collega’s uit om input te geven

• Laat collega’s weten waar en hoe ze input kunnen geven. Geef eventueel (zeker bij grote teams) een maximum aan. Bijvoorbeeld maximaal 2 items per categorie.
  • Staat jouw inbreng er al bij? Laat ze dan eventueel via een streepje/naam/markering aangeven dat ze dat ook vinden (afhankelijk van wat in het gekozen programma kan) .
  • Er hoeft nog niets bij ‘acties’ ingevuld te worden, dat komt na de bespreking van de retro. Maak dit duidelijk aan de deelnemers of laat deze kolom nog even achterwege.
  • Je kan de input tijdens de online bijeenkomst ophalen, maar ook de link al eerder delen met je collega’s en vragen dit ter voorbereiding alvast in te vullen.

Retro Samenwerking

Stap 3: Bespreek de inbreng

• Spreek duidelijk af wie de online meeting leidt, hoe laat en hoe lang de meeting duurt.
  • Laat de deelnemers hun geluid op mute zetten als ze niet praten. Hoe meer mensen in de call, hoe strakker je de call moet ‘organiseren’.
  • Loop de categorieën langs, geef ruimte om her en der iets toe te lichten of tot leven te brengen. Begin met de successen!
  • Probeer de inbreng te clusteren.

Stap 4: Bepaal de acties

• Eindig met het bepalen van de acties. Doe als gespreksleider een voorzet naar aanleiding van wat je gehoord hebt. Vraag vervolgens of mensen daar iets op toe te voegen hebben.
  • Benadruk dat niet alles direct opgepakt hoeft te worden. Begin met dat wat een hoge haalbaarheid heeft en een grote impact op leerlingen.

Enthousiast geworden over het houden van retro’s? Kijk op onze pagina over retrospective voor meer inspiratie! Wil je jouw ervaringen delen of voorbeelden van andere scholen zien? Ga dan naar onze Open Space op Facebook.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!