Majorie Weistra | 2 juli 2019 | 5 minuten
Majorie Weistra | 2 juli 2019 | 5 minuten
Stel jullie hebben 6 weken aan een doel gewerkt. Bijvoorbeeld ‘het voeren van coachgesprekken met leerlingen’. Jullie hebben bedacht hoe je het beste zo’n gesprek voert, jullie hebben bij elkaar gekeken of het ook werkt en weer aanpassingen gedaan. De laatste stap die je dan zet, is een standaard maken. Dat wil zeggen dat jullie op een A4-tje beschrijven of illustreren hoe zo’n coachgesprek gevoerd wordt. Hou het simpel (in bulletvorm bijvoorbeeld) en visueel. Een nieuwe collega moet in vijf minuten snappen waar hij bij een coachgesprek op moet letten. Zorg dat de standaard tastbaar en zichtbaar is. Bijvoorbeeld door het uit te printen, te plastificeren een ringetje erdoor heen te doen en bij het bord te hangen (bij de andere standaards).
Schrijf het doel op een strook papier. Stop deze in een pot en zet de pot in de buurt van het verbeterbord. Dit is jullie successenpot. Maak op jullie bord bij het kwadrant van de doelen ruimte om elke 2 of 3 weken een doel op te hangen uit de successenpot. Je hangt de strook op en zoekt de bijbehorende standaard erbij. In de komende weken gaan jullie met elkaar kijken of je nog volgens de standaard werkt. Zijn er nieuwe inzichten die ervoor zorgen dat de standaard verbeterd moet worden? Pas dan de standaard aan.
Aan het eind van het schooljaar hebben jullie een gevulde successenpot. Sta hierbij stil op een manier die bij jullie past. Hebben de leerlingen ook input gegeven voor verbeteringen, bijvoorbeeld via een leerlingarena? Vergeet dan vooral niet om ook de leerlingen hierbij te betrekken!
En zet gelijk een lege ideeënpot neer waarin leerlingen nieuwe verbeterideeën kunnen stoppen!
Wil je je collega's meenemen in deze manier van borgen? Laat ze onderstaande video zien.