Snel afstandsonderwijs voor je leerlingen?

Hoe regel je dat met het team?

Je wilt nu snel de leerlingen die thuis zitten bedienen. Om te voorkomen dat ze te veel achterstand gaan oplopen. Toch is het goed om eerst even na te denken wat in de komende periode wel en niet belangrijk is. Doe dat vooral niet alleen maar met je collega’s. Zo kun je werk verdelen en maak je met elkaar gedragen keuzes. In dit blog beschrijven we de stappen die je kunt zetten om met je collega’s keuzes te maken in wat jullie willen aanbieden, hoe je het aanbiedt en welke collega wat doet.

Door het zetten van onderstaande stappen, voorkom je dat je hals over kop leerlingen bestookt met allerlei opdrachten en dat ze, omdat je collega’s dat ook doen, door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast, door eerst even af te stemmen met collega’s, doe je geen dubbelwerk. Je kunt het werk verdelen. Het zorgt er ten slotte voor dat je als team optrekt, ook als je elkaar niet fysiek kunt treffen.


Stap 1: Maak kleine teams per vakgebied (VO/MBO) of groep (PO)

Bepaal wat logische samenwerkteams zijn. Bijvoorbeeld: docenten Frans onderbouw, leraren van groep 6, docenten Economie opleiding Retail management jaar 1.


Stap 2: Maak een Trello-bord of een fysiek bord

Kies of je een fysiek planbord maakt met post-its of online. We gaan in de verdere beschrijving uit van een online bord met behulp van Trello. Dit heeft voordelen omdat iedereen erbij kan, ook als je vanuit huis werkt.

  • Ga naar https://trello.com. Klik op ‘inschrijven’ als je nog geen account hebt, dit is gratis. Laat één persoon een bord aanmaken, vervolgens kun je via de knop ‘uitnodigen’ de andere collega’s toegang geven tot dit bord.
  • Maak per leerjaar/groep een bord aan.
  • Maak vier kolommen: Leerstof/hoe aanbieden/mee bezig/klaar. Zie onderstaand voorbeeld.

Bekijk het bord hier.


Stap 3: Bepaal de leerstof/leerdoelen voor de komende 3 weken (per leerjaar/groep)

Wat is het minimale dat jullie de komende 3 weken aan bod willen laten komen?  Bedenk dit per groep of leerjaar.

  • Je kunt eerst even voor je zelf nadenken en dit op een post-it schrijven (online of fysiek). Daarna vergelijk je elkaars inbreng. Bespreek kort en maak keuzes.
  • Hang het onderwerp/leerstof dat het belangrijkst is bovenaan en werk zo door naar beneden. In bijgevoegd voorbeeld is ‘werkwoorden op -er’ dus het belangrijkst. Door op een kaart te klikken, kun je eventuele verdere details toevoegen. Bijvoorbeeld: tegenwoordige tijd van de werkwoorden ‘habiter’, ‘demander’ en ‘chercher’.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de leerKRACHT-aanpak? Én wil je zelf horen en zien hoe scholen met onze aanpak online en offline werken, meld je dan aan voor één van onze webinars!



Stap 4: Bedenk per onderdeel hoe jullie het willen aanbieden

Denk per onderdeel na over hoe jullie de leerlingen ermee willen laten werken. Uitleg kan wellicht via een (al bestaande of te maken) video. Oefeningen uit eigen werkboek, et cetera. Zet dit in de tweede kolom.

  • Geef elke onderdeel zijn eigen kleur. Zo zie je makkelijk wat bij elkaar hoort. In het voorbeeld is alles wat bij ‘Werkwoorden op – er’ hoort geel gekleurd. Dat doe je door op de kaart te klikken en te kiezen voor ‘label’. Vervolgens kun je een kleur kiezen.

Stap 5: Bepaal wie wat doet en wanneer af

Als laatste kun je per onderdeel afspreken wie het voorbereidt. Ook al heb je allemaal een 1e klas Frans, als je collega de uitlegvideo heeft gevonden, hoef jij het niet ook nog eens te zoeken.

  • Klik op een kaart, door vervolgens op ‘leden’ te klikken, kun je aangeven wie ermee aan de slag gaat. Ga je aan de slag met deze kaart? Dan schuif je hem naar ‘mee bezig’.
  • Eventueel hang je er ook een deadline aan. Bijvoorbeeld omdat jullie hebben beslist dat vanaf donderdag de leerlingen met het eerste onderdeel aan de slag moeten kunnen. Dit doe je via ‘vervaldatum’.

Het is handig om als team iemand aan te wijzen die contact houdt met de andere collega’s/teams. Met name over de manier waarop jullie de lesstof (zodra klaargezet) willen aanbieden aan leerlingen. Welke tools gebruik je wel of niet? Hoe gaat de communicatie?


Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek in met ons.