Veel lessen vinden nu online plaats. Daarmee is de eerste stap gezet. We vertellen geen nieuws als we zeggen dat digitaal lesgeven iets heel anders is dan fysiek in een klaslokaal. Misschien heb je last van technische issues of merk je dat de didactiek die je normaal gesproken inzet, online minder goed werkt. Laten we elkaar niet gek maken: het hoeft allemaal morgen niet perfect. Zet daar vooral kleine stapjes in. Hoe? Heel simpel, haak regelmatig aan bij een digitale les van een collega en leer samen wat werkt. In deze blog geven we je hiervoor handvatten.
Er is op internet veel te vinden over digitale didactiek. En ook over de ‘do’s and dont’s’ van (video)calls. Als je tijd hebt om je daar in te verdiepen, dan kun je daar je licht opsteken. En toch is erover lezen iets anders dat het zelf ervaren. Om die reden is het een goed idee om regelmatig bij een collega online de les mee te volgen of een collega bij jou in de les uit te nodigen. Dat is altijd al heel leerzaam, maar nu we allemaal iets nieuws uitproberen, al helemaal. Dus fouten maken mag en moet, zo komen we verder.
Hoe pak je het aan? Het verschil met ‘gewoon’ observeren in een klaslokaal, is dat je minder goed de interactie kunt zien tussen leraar en leerlingen. Om die reden is ‘participerend observeren’ nu een goede keuze. We lichten het in 3 stappen toe.