hybride bordsessie

School weer open? Maak eerst als team de balans op en ga dan aan de slag.

Tips voor een ‘Doorstartdag’ om te reflecteren, te verbinden en te plannen

Waarschijnlijk zijn jullie al druk bezig met het nadenken over scenario’s voor het moment dat jullie stap voor stap weer leerlingen gaan ontvangen. Voor je het weet ben je in de actiemodus gestapt. En de afgelopen weken waren niet anders: regelen, organiseren, overleggen. Om de energie op peil te houden en bewuste keuzes te maken in het belang van de leerling én jezelf, bieden we je in deze blog handvatten voor een zogenaamde ‘Doorstartdag’. Daarmee zorg je voor verbinding met je collega’s, kijk je terug om te zien wat jullie geleerd hebben én kijk je vooruit om te bepalen hoe en waarmee jullie verder gaan. Oftewel, stilstaan om daarna weer vooruit te kunnen.

Nu we in zo’n andere realiteit terecht zijn gekomen, is het goed om weer als gehele team samen te komen. Ook al is dat nog steeds op gepaste afstand of digitaal. Want zomaar de draad weer oppakken en teruggaan naar hoe we voor Corona (samen)werkten, doet geen recht aan de impact ervan op allerlei niveaus. In deze blog beschrijven we wat volgens ons waardevolle onderwerpen zijn om op die Doorstartdag aan bod te laten komen. Wil je weten hoe je met deze onderwerpen praktisch aan de slag kan? Download dan ons speciale pack ‘Doorstartdag’ dat voor alle scholen in Nederland beschikbaar is.

De Doorstartdag kun je daadwerkelijk op één dag vormgeven, of verdelen over meerdere dagdelen. Dat hangt er ook vanaf of jullie fysiek bijeenkomen of digitaal. Bij grotere teams, kun je steeds uiteengaan in subteams. Welke vorm je ook kiest, het is goed om met de volgende onderwerpen aan de slag te gaan:

• Team
    • Neem ruim de tijd om elkaar weer te zien en uitgebreid in te checken.
    • Reflecteer op wat jullie geleerd hebben als het gaat om samenwerken als team. tijdens de schoolsluiting en wat jullie hiervan vast willen houden.
  • Onderwijskundig
    • Reflecteer op de onderwijskundige implicaties van de afgelopen periode.
    • Bepaal samen waar jullie prioriteiten liggen voor de komende periode.
    • Ga direct aan de slag met deze doelen door samen lessen te ontwerpen.
  • Organisatorisch
    • Bekijk samen het heropstartplan voor de school.
    • Ontwerp oplossingen voor mogelijke implicaties van het plan.
    • Maak een activiteitenbord met de acties die jullie nog moeten uitvoeren.

Bewust samenwerken aan de verschillende aspecten van het heropstarten van de fysieke school, zorgt voor draagvlak voor keuzes bij het hele team. En het geeft ruimte aan collega’s om zich te verhouden tot de situatie waarin we zitten en weer verbinding te maken met elkaar. Elke dag samen een beetje beter, ook en/of juist in deze tijd! Inspiratie nodig voor de praktische uitwerking van zo’n Doorstartdag? Download dan het pack.

Bereid je samen met andere scholen voor op de ‘Doorstartdag’ tijdens dit webinar op donderdag 30 april. Meld je aan via de onderstaande button!