Verdienen jouw kind en de leraren een geweldige school?

Zie jij de werkdruk bij leraren op de school van jouw kind? Heb je het idee dat veel tijd en energie van leraren opgaat aan andere zaken dan lesgeven? Zie je kansen om hierin iets te betekenen vanuit jouw eigen werkervaring? Zet je graag je kennis een vaardigheden in maar wil je geen betweter of ‘lastige’ ouder zijn? In dit blog staan 3 ideeën waarmee je de school helpt om structureel beter te worden en waar leraren en leerlingen van profiteren.

Voor welke ouders zijn deze 3 ideeën bedoeld?

Voor iedereen die in zijn of haar werk ervaring heeft met LEAN of Agile/Scrum. Ben jij zo’n ouder, dan weet je dat samenwerken met een verbeterbord de onderlinge betrokkenheid in teams vergroot. Dat processen verbeteren rust geeft. En dat het de kwaliteit van je werk verbetert. En wat jij op je werk meemaakt, dat werkt in een school net zo. Met een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ gaan leerlingen met meer plezier naar school, leren zij meer en ervaren hun leraren minder werkdruk en meer lol in teamwerk. Als je hen dat gunt, dan zijn deze 3 ideeën voor jou.

Waar komen deze ideeën vandaan?

Elk jaar gaan we met leraren en schoolleiders op bezoek bij bedrijven zoals Bol.com, Wehkamp en de Efteling om te kijken hoe zij LEAN of Agile/Scrum werken. Scholen halen hier veel inspiratie uit en zeggen vaak ‘dat zouden we ook op school zo moeten doen’. En medewerkers van zo’n bedrijf vertellen persoonlijke anekdotes over de school van hun kinderen en de mogelijkheden die ze zien om processen effectiever of efficiënter te maken of beter als team samen te werken. En daarom deze oproep: help het onderwijs nog beter en leuker te maken!

Dit zijn de 3 ideeën:

1. Bied je hulp aan om energievreters te tackelen

Leraren besteden veel van hun tijd aan andere zaken dan lesgeven: nakijken, vergaderen, administratie. Niet omdat ze daar per se lol in hebben, maar omdat het erbij lijkt te horen. Jouw ervaring met het verbeteren van processen kan hen helpen. Bied aan om een tijdrovende activiteit te ‘leanen’ door een instrument uit jouw werkpraktijk te introduceren. Denk aan het in kaart brengen van verspillingen, scrummen of een waardestroomanalyse. Hiermee kun je de school enorm helpen om de werkdruk van leraren te verminderen. En rust verbetert het onderwijs.

Hoe introduceer je dit op school?

• Vraag een gesprek aan met de schoolleider. Vertel wat je leest, ziet of hoort over werkdruk in het onderwijs en dat jij hierin misschien iets kunt bijdragen. Kortom, bied het gewoon aan.
  • Geef in een ouderenquête of tijdens een gesprek over jouw kind aan dat je hierin iets kunt betekenen.

Veel scholen organiseren projecten. Denk aan de invulling van feestdagen, sportdagen, schoolkamp, afscheid groep 8 of onderwijsinhoudelijke projecten rondom een thema. Dat vraagt overleg, afstemming en de uitvoering van taken. Dit soort projecten kun je heel goed ‘wegzetten’ op een scrumbord. Dat geeft overzicht. Veel van onze scholen doen dat. En het gevolg? Het scrumbord gaat ook de klas in! Waarbij leerlingen hun (gezamenlijke) werk organiseren en uitvoeren aan de hand van een scrumbord. Ideale toekomstige werknemers dus!

2. Organiseer een ouderarena

Uit je eigen werk weet je dat alles draait om de klant. Of dit nu de interne of externe klant is. Simpel gezegd: je zet je tijd en energie in voor datgene waar de klant voor wil betalen. Dus moet je weten wat de klant nodig heeft. Op scholen is de leerling een soort ‘klant’. Maar ouders kunnen heel goed de (mede) stem zijn van deze klant. Jullie horen wat leerlingen thuis vertellen en kennen de kinderen goed. Hoe mooi zou het zijn als de school dit geluid nog meer kan horen? Daar kan de school zijn voordeel mee doen. Wij werken op scholen met het instrument ‘de leerlingarena’ en ook steeds vaker met de afgeleide ervan: de ‘ouderarena’.

Hoe werkt de ouderarena?

Acht tot tien ouders nemen plaats in een cirkel, leraren zitten om deze cirkel heen. Een facilitator (leraar, schoolleider of een ouder) gaat het gesprek aan met de ouders aan de hand van vragen die leraren van te voren bedenken. Leraren luisteren alleen, alle input wordt op een flap door iemand opgeschreven. Het luisteren naar de ouders is feedback voor het team. Het gaat niet om een discussie, maar om de stem van de ouders te horen. Het team bepaalt later wat ze kunnen met de feedback en koppelt dit terug aan de ouders.

Hoe introduceer je dit op school?

• Zit je in de MR of ouderraad, dan kun je voorstellen om dit instrument toe te passen. Of uit te proberen door de vergadering een keer te vervangen door een ouderarena. Laat ter inspiratie eventueel het filmpje zien van de leerlingarena op de 1e Montessorischool de Wielewaal in Amsterdam. Dezelfde vorm kan dus ook met ouders….of wellicht raakt de school enthousiast en wil het ook met leerlingen doen!
  • Zit je niet in een bepaald overleg, vraag dan een gesprekje aan bij de schoolleider of leraar van je kind. Leg uit welke link je ziet met jouw werk en hoe jullie naar klanten kijken en dat het je ontzettend leuk lijkt om de school hiermee te helpen.

Filmpje van de leerlingarena op de 1e Montessorischool de Wielewaal in Amsterdam.

3. Nodig de school uit voor een bezoek bij jouw bedrijf

Zoals gezegd gaan we elk jaar met zo’n 1.000 leraren en schoolleiders van leerKRACHT-scholen op bezoek bij bedrijven, om te ervaren wat het effect is van LEAN of Agile/Scrum op werkplezier en kwaliteit. Dat kun je ook zelf. Nodig een paar leraren en de schoolleiding uit bij jou op je werk. Vertel kort iets over jullie manier van verbeteren en neem ze dan mee de werkvloer op. Succes verzekerd.

Hoe introduceer je dit op school?

• Stel het voor en laat eventueel ervaringsverhalen lezen via één van onze blogs.
  • Schakel gerust onze hulp in, als we nog niet met jouw bedrijf samenwerken, maken we graag een mooi programma op maat.

Tot slot, misschien ken je meer ouders die via hun werk bekend zijn met Lean of Agile/Scrum werken? Steek de koppen bij elkaar en bedenk hoe jullie de school kunnen helpen. Samen is natuurlijk nog leuker en makkelijker dan alleen. Ben je enthousiast om een school te helpen maar wil je hier even over sparren? Benader ons en we denken graag met je mee!