Waarom praten over magie meer oplevert dan praten over resultaten


Annette de Deken | 25 juni 2019 | Leestijd: 3 minuten

Waarom praten over magie meer oplevert dan praten over resultaten


Resultaten beïnvloeden zonder erover te praten

De eindtoets resultaten zijn bekend. Dat betekent op veel basisscholen het vieren van het succes en op sommige scholen elkaar troosten na de teleurstelling. Daarna gaan we met elkaar praten over de scores en wat er voor acties nodig zijn. Dit doen we ook 2x per jaar wanneer de toetsen zijn afgenomen volgens de toetskalender. Het kamertje gaat dicht en we bespreken wat elk kind nodig heeft en hoe de leerkracht dat gaat aanpakken.
Herkenbaar? Mooi in regelmaat sturen op resultaten. Per leerling de aanpak bijschaven…

Dit lijkt op een mislukte appeltaart opnieuw in de oven zetten met iets meer suiker eroverheen. Zou de appeltaart lekkerder worden? Dit is sturen op resultaten.
Terwijl de mooiste appeltaarten ontstaan door magie in de keuken. De beste restaurants hebben keukens waar ‘iets’ gebeurt. De beste koks zijn een magiër. Zij koken, maken tv programma’s en verkopen veel kookboeken. Deze koks vertellen dat koken iets magisch is, daardoor ontstaan de mooiste resultaten.

Wat magie is op een school, is voor elke leraar anders en voor elk team anders. Toch kan elk team benoemen wanneer ze dit hebben ervaren. " Op de afscheidsavond van groep 8, toen die boze vader binnenstormde en we het zonder directie klaarden.“
“Toen het zo onweerde op kamp en we liedjes zongen als afleiding.”
“Tijdens een verkeersinfarct en we met 3 leerkrachten alle kinderen ontvingen en aan het werk gingen.”
“Die keer dat die jongen uit groep 3 eindelijk wilde gaan schrijven omdat hij begreep dat die vaardigheid ook nodig was wanneer hij boer werd.”
Dát is magie en magie zorgt voor de mooiste resultaten.
Laten we magie faciliteren. In regelmaat, systematisch. Dit klinkt vreemd, magie ontstaat. Maar het kan georganiseerd worden!


Hoe dan? Er is niet één recept voor alle scholen. Het heeft te maken met een aantal ingrediënten; samen urgentie voelen en samen daarvoor gaan. Een ander belangrijk ingrediënt is een verbeterpunt niet in jee eentje aanpakken; een teampje formeren gebaseerd op kwaliteiten. Passie, ervaring, kennis en actiegerichtheid van iedereen. Ook essentieel is het gezamenlijke doel, namelijk een beter recept of in ons geval beter onderwijs. Dit doel kleiner maken en heel regelmatig successen vieren. Met appeltaart bijvoorbeeld…

Maar dat uitzoeken, samen nadenken over een recept, beetje van dit, beetje van dat en proeven. Veel proeven. Daar ontstaat magie.
Dit gebeurt in een cultuur van ‘elke dag een beetje beter’.