Wil je jouw leerlingen helpen bij het samenwerken tijdens projecten, werkstukken of andere opdrachten?

Het organisatorisch bord helpt je hierbij!

Dit eenvoudige bord maakt de voortgang van acties zichtbaar in drie kolommen: te doen, bezig en klaar.
De zichtbaarheid van de status van hun acties stimuleert de leerlingen voortgang te maken, hulp te vragen (of te bieden) en geeft voldoening na de afronding van acties.

Hieronder vind je vier manieren om met het organisatorisch bord aan de slag te gaan. De visual geeft je een idee van dit concept. Interessant? In de video’s leer je meer over het ‘hoe en wat’. Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om dit direct toe te gaan passen. Onder ‘lees meer’ vind je tenslotte meer achtergrond informatie, als je behoefte hebt aan verdieping.

  • 1. Check de visual voor een snelle indruk van wat het organisatorisch bord inhoudt
  • 2. Bekijk de video’s om te leren hoe dit in z’n werk gaat
  • 3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan
  • 4. Lees meer om je te verdiepen in het organisatorisch bord

1. Check de visual


Een simpele manier om aan je leerlingen uit te leggen wat een organisatorisch bord is. Download de visual, print hem en hang hem in de klas!

organisatorisch bord

2. Bekijk de korte video’s over het organisatorisch bord

Waarom het organisatorisch bord?

Het eenvoudige organisatorische bord maakt de voortgang van de acties van leerlingen zichtbaar in drie kolommen: te doen, bezig en klaar. De zichtbaarheid van de status van hun acties stimuleert de leerlingen voortgang te maken, hulp te vragen (of te bieden) en geeft voldoening na de afronding van acties.

3. Gebruik het stappenplan

Na het kijken van de video’s helpt dit stappenplan je om het organisatorisch bord direct te gebruiken in je klas.

organisatorisch bord

4. Lees meer over het organisatorisch bord

Het organisatorisch bord stelt jullie in staat om het werk te prioriteren en onderling te verdelen. Dat geeft overzicht en rust. Dit werkt al enorm goed in bedrijven en heet daar het ‘scrumbord’.

Als docenten ervaringen opdoen met verbeterborden of scrum-borden vragen ze zich vaak af ‘zou dat ook met mijn leerlingen werken?’. Het effect daarvan is dat we op honderden leerKRACHT-scholen zien dat leraren de borden mee de klas in nemen. Overal werkt het: bij kleuters, de bovenbouw, vmbo-mentorklassen, de bovenbouw van havo-vwo en bij studenten op het mbo. Lees meer over het organisatorisch bord in de klas

Wil jij meer weten over het organisatorisch bord?

Neem dan contact met ons op

Contact

© Stichting leerKRACHT | Kwaaijongens, rebels in oplossingen