Snak je naar efficiënte vergaderingen die weer gaan over het onderwijs?


Ga aan de slag met de bordsessies!


Het verbeterbord is een gestructureerde werkwijze om efficiënt en effectief te overleggen over onderwijsverbeteringen. Op het verbeterbord worden de doelen en acties in beeld gebracht. Hierdoor wordt het eigenaarschap en de betrokkenheid van leraren verhoogd, wat leidt tot nog beter onderwijs en onderlinge saamhorigheid.

Hieronder vind je vier manieren om met de bordsessies aan de slag te gaan. De visual geeft je een idee van dit concept. Interessant? In de video’s leer je meer over het ‘hoe en wat’. Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om dit direct toe te gaan passen. Onder ‘lees meer’ vind je tenslotte meer achtergrond informatie, als je behoefte hebt aan verdieping.

  1. Check de visual voor een snelle indruk van wat dit onderwerp inhoudt
  2. Bekijk de video’s om te leren hoe dit in z’n werk gaat
  3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan
  4. Lees meer om je te verdiepen in dit onderwerp

1. Check de visual

Een simpele manier om aan je collega’s uit te leggen wat een bordsessie is. Download de poster, print hem uit en deel de poster met je collega’s.  


2. Bekijk de korte video’s over hoe het in zijn werk gaat


I. Waarom het verbeterbord?


Kost vergaderen veel energie en levert het niet het gewenste resultaat? Gaat het vooral over organisatorische zaken?
De bordsessie met aansluitend een werksessie kan hier verandering in brengen.
Na een korte effectieve bordsessie van maximaal 15 minuten gaan leraren aan de slag met de onderwijsdoelen en acties die op het bord staan. Dus in plaats van praten over (vaak organisatorische) zaken werk je samen aan nog beter onderwijs.



III. Hoe leid je een bordsessie?


Hoe zorg je er als bordsessieleider voor dat het gesprek bij het bord prettig verloopt en dat het tot resultaat leidt waar de leerlingen iets aan hebben?
In de video hoor je meer over de drie aandachtspunten voor een goede bordsessie: het proces (hoe loop je door het bord), de sfeer (staan, actief, hele team betrokken) en het resultaat (voortgang in doelen, reden successen, bijgewerkt bord).


II. Hoe werkt het verbeterbord?


Staand binnen 15 minuten vergaderen, gericht op onderwijsverbeteringen, kan dat echt?
Inchecken, successen delen, doelen bepalen, acties langslopen, planning maken; het bord heeft verschillende onderdelen met ieder hun eigen functie.
Zorgt het inchecken en het delen van successen voor saamhorigheid, betrokkenheid en een positieve sfeer, de doelen, acties en de planning zorgen voor overzicht en resultaat.



3. Gebruik het stappenplan


Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om de bordsessies toe te gaan passen.

4. Lees meer over het verbeterbord

Het verbeterbord komt oorspronkelijk niet uit het onderwijs. Het komt bij de autofabrikant Toyota in Japan vandaan en het heeft in de afgelopen 50 jaar een tocht gemaakt naar talloze bedrijven, ziekenhuizen en scholen in de hele wereld waaronder honderden scholen in Nederland. Eigenlijk is het een simpel whiteboard met een vaste indeling die in de lerarenkamer hangt.

Wat doe je met dat bord?

Lees het het hele kennisbank artikel over het verbeterbord

 

Wil je met ons in gesprek over de bordsessie?