Wil je jouw lessen nog beter maken?


Ga dan aan de slag met gezamenlijk lesontwerp


Probeer eens het gezamenlijk lesontwerp uit! Hierbij helpen collega’s elkaar bij het vormgeven van goede lessen. Gezamenlijk lesontwerp kan gekoppeld worden aan de doelen op het verbeterbord (zie ‘bordsessie’). Met iemand anders nadenken over een uitdaging is niet alleen leuker, maar we weten dat je zo ook tot betere oplossingen en inzichten komt. Het helpt om te verbeteren en om te blijven leren.

Hieronder vind je drie manieren om met het gezamenlijk lesontwerp aan de slag te gaan.

In de video’s leer je meer over het ‘hoe en wat’. Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om dit direct toe te gaan passen. Onder ‘lees meer’ vind je tenslotte meer achtergrond informatie, als je behoefte hebt aan verdieping.

  1. Check de visual voor een snelle indruk van wat gezamenlijk lesontwerp inhoudt
  2. Bekijk de video’s om te leren hoe het gezamenlijk lesontwerp in z’n werk gaat
  3. Gebruik het stappenplan om direct aan de slag te gaan
  4. Lees meer om je te verdiepen in gezamenlijk lesontwerp

 

1. Check de visual

Een simpele manier om aan je collega’s uit te leggen wat gezamenlijk lesontwerp is. Download de visual, print hem uit en deel de visual met je collega’s.  



2. Bekijk de korte video’s over gezamenlijk lesontwerp


I. Waarom gezamenlijk lesontwerp?


Waarom zou je met een collega samen lessen ontwerpen?
In deze video hoor je meer over wat het jouw school en je leerlingen oplevert.

 


II. Hoe werkt samen ontwerpen?


Welke stappen zet je bij het samen ontwerpen van lessen? In deze video hoor je meer over de stappen die je kan doorlopen om daadwerkelijk aan de slag te gaan met gezamenlijk ontwerpen van lessen.

 


3. Gebruik het stappenplan


Na het kijken van de video’s helpt het stappenplan je om het gezamenlijk lesontwerp direct toe te gaan passen.



4. Lees meer over gezamelijk lesontwerp


Met iemand anders nadenken over een uitdaging is niet alleen leuker, maar we weten dat je zo ook tot betere oplossingen en inzichten komt. Het helpt om te verbeteren en om te blijven leren.  

Aan de hand van een concrete aanleiding ga je samen met een collega nadenken over je les. Samen ontwerpen jullie de lesactiviteiten die nog beter kunnen, bedenken jullie welk effect je verwacht op de leerlingen en hoe je dit checkt tijdens de les.   

Het gaat bij het samen ontwerpen niet om de hele les samen uit te schrijven, maar juist om samen te komen tot nieuwe strategieën en inzichten voor die onderdelen van je les die nog beter kunnen. Lees meer over gezamenlijk lesontwerp in onze kennisbank.

Wil je met ons in gesprek over gezamenlijk lesontwerp?