14 januari 2020 • Leestijd: 6 minuten
‘Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
Een leerlingarena is een werkvorm om feedback van leerlingen te ontvangen met een binnenkring van leerlingen en een buitenkring met leraren. De leerlingen beantwoorden vragen die de gespreksleider stelt en die zijn bedacht door het lerarenteam. De leraren in de buitenkring hoeven alleen te luisteren.
Op veel scholen krijgen leerlingen op de een of andere manier een stem. Vaak in de vorm van een leerlingenraad. Zo’n leerlingenraad is een afvaardiging van (goedgebekte) leerlingen die zo’n 4 tot 6 keer per jaar in gesprek gaan met de directeur. Zien leraren daarmee de leerlingenraad als middel om hun eigen lessen te verbeteren? Waarschijnlijk niet. Ze horen niet zelf wat leerlingen zeggen en veel onderwerpen gaan niet over het onderwijs maar over randzaken als inrichting schoolplein of het snackassortiment in de kantine. Daarnaast nemen veel scholen leerlingenquêtes af, in elk geval in het voortgezet onderwijs en mbo. Daarmee krijgt elke leerling de gelegenheid om zijn mening te geven. Het animo om deze enquêtes serieus in te vullen is echter niet zo groot. En hoewel scholen vaak de resultaten delen met leerlingen, zal de gemiddelde leerling niet kunnen aangeven wat er met de resultaten precies gedaan wordt. Kortom, er valt winst te behalen als het gaat om echt bruikbare feedback van leerlingen over dat waar het om gaat: de lessen.
Al vanaf de start van leerkracht zetten scholen de leerkracht-instrumenten (bordsessie, lesbezoek, lesontwerp) in om het onderwijs voor leerlingen steeds beter te maken. Het was mbo Zadkine die in de beginjaren van leerkracht aangaf dat als we het onderwijs beter willen maken, we moeten beginnen met echt luisteren naar leerlingen. Zij -de leerlingen- ervaren immers dagelijks of het onderwijs dat zij krijgen bijdraagt aan hun leren. Ook wilde het Zadkine graag dat alle leraren de kans kregen om te luisteren naar de stem van de leerling. Zo is het idee voor de leerlingarena ontstaan, als afgeleide van wat in het bedrijfsleven de Fishbowl-methode heet. Na het succes op het Zadkine, is de leerlingarena een vast onderdeel van de leerkracht-methodiek geworden, in alle sectoren van het onderwijs. Van kleuters tot 18-jarigen, het werkt.
Bij een leerlingarena zitten zo’n 6 à 7 leerlingen in een binnencirkel met een gespreksleider (vaak een leraar). Alle andere leraren nemen plaats in de buitencirkel. Terwijl de gespreksleider in gesprek gaat met de leerlingen over onderwerpen die door (een aantal) leraren zijn bedacht, luisteren de leraren. Ze reageren niet, zodat de leerlingen eigenlijk niet eens in de gaten hebben dat ze er zitten. Tijdens het gesprek maakt één van de leraren op een flap aantekeningen van het gesprek, zo kunnen de andere leraren zich focussen op het luisteren. Na afloop bespreken de leraren (in subgroepjes) de input van de leerlingen en halen er verbeteracties uit voor de komende periode. Leerlingen krijgen snel na een leerlingarena te horen wat er met hun input gedaan wordt.
In een paar regels heb je kunnen lezen wat een leerlingarena is. Ondanks de relatief eenvoudige vorm, heeft het een aantal krachtige elementen waar we graag wat dieper op ingaan.
Om de hierboven beschreven meerwaarde uit een leerlingarena te halen, is belangrijk om de onderstaande aandachtpunten te bewaken.
Een leerlingarena is bij uitstek een instrument uit de leerkracht-methodiek waar elke school mee aan de slag kan, of je nu wel of niet het volledige leerkracht-programma volgt. Op onze website vind je hulpmiddelen die je helpen bij het organiseren en uitvoeren van een leerlingarena. Ons advies: begin ermee, bespreek wat wel en niet werkt en bouw van daaruit verder.
Neem contact met ons op
Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en geef je toestemming om updates van Stichting leerkracht te ontvangen.