Ouderarena

Jouw kennis van Continu Verbeteren kan de school van jouw kind helpen

Gun je jouw kind een school waar ‘continu verbeteren’ hoog in het vaandel staat? Een school waar leraren van elkaar leren en samen met hun leerlingen het onderwijs steeds een beetje beter maken? Zodat de school een omgeving is waar leraren heel graag werken en leerlingen veel leerplezier hebben? Zet dan jouw kennis en vaardigheden rondom continu verbeteren in op de school van je kind. In deze blog geven we je hiervoor 3 praktische tips.

Stichting leerKRACHT – een goede doelen stichting – helpt sinds 2012 scholen om een verbetercultuur te creëren. Onder het motto ‘Elke dag samen een beetje beter’ komen leraren wekelijks een kwartiertje samen bij een verbeterbord, ontwikkelen samen lessen, kijken bij elkaar in de les en betrekken hun leerlingen bij het realiseren van steeds beter onderwijs. In bedrijven en zorginstellingen heet deze manier van samenwerken Continu Verbeteren, Lean, TPM of Agile/Scrum. De naam doet er niet toe, de aanpak blijkt heel goed te werken in het onderwijs.

Dat dit werkt blijkt uit het enthousiasme van scholen: na onze start met 15 scholen in 2012 werken ondertussen bijna 1.000 scholen met leerKRACHT. Van Zeeuws Vlaanderen tot Noord-Oost Groningen, van Limburg tot Den Helder. Scholen doen mee omdat het onderwijs beter wordt. Bovendien zorgt een verbetercultuur bij leraren voor meer werkplezier: zij staan er niet meer alleen voor. Leerlingen krijgen meer plezier in het leren, omdat ze door leraren serieus worden genomen.

Gun je dit je kinderen, hun klasgenootjes en leraren? Dan kan jezelf aan de slag, gebruik makend van je kennis van continu verbeteren. Dat kost je niet veel tijd en gaat enorm verschil maken op school. Hier drie mogelijkheden om uit te kiezen:

1. Help de school om effectiever en efficiënter te werken met behulp van een scrumbord.

ScrumbordVeel tijd en energie van leraren gaat op aan allerlei organisatorische zaken. Dat geeft hen stress en leidt af van het lesgeven. Als jij ze met een eenvoudig scrumbord helpt om taken beter te verdelen en zicht te houden op de voortgang, dan levert dat tijd en rust op. En deze tijd kunnen leraren goed gebruiken om bezig te zijn met waar het echt om gaat: lesgeven en lessen verbeteren.

2. Help de school door feedback van ouders op te halen door middel van een ouderarena.

OuderarenaZet 6 of 7 ouders in een binnenkring met jou als facilitator en het lerarenteam in een buitenkring erom heen. Zij luisteren naar jullie gesprek. Bespreek met je mede-ouders onderwerpen waarop het team graag input wil. Dit kan hen inzicht opleveren, bevestiging in wat ze al doen en ideeën hoe het nog beter kan. Zo helpen ouders de school om te verbeteren. En daarmee hoort de school de stem van de leerling via jullie als ouders.

3 concrete tips om jouw kennis en vaardigheden rondom continu verbeteren in te zetten op de school van je kind.

3. Inspireer de school voor continu verbeteren met een bedrijfsbezoek.

Nodig de leraren en de schoolleiding op bezoek te komen in jullie bedrijf of organisatie. Om te zien hoe jullie werken met ‘continu verbeteren’ en te horen wat het effect is op kwaliteit en werkplezier. Ga daarbij de werkvloer op. Kijk bijvoorbeeld bij een team dat werkt scrumborden en laat de uitkomst van een kaizen of ‘retrospective’ zien. Wij gaan al jaren met onze scholen op bezoek bij bedrijven als Bol.com, ING, Wehkamp en ziekenhuizen zoals het UMC-Utrecht en Medisch Spectrum Twente. Scholen zijn daar heel enthousiast over en het levert hen inspiratie op!

Enthousiast? Voor elk van deze 3 tips hebben we een een ‘praatplaat’ om het idee met de school te bespreken en voor jou een stappenplan van één A4tje om het idee daarna uit te voeren. Download deze praatplaten en stappenplannen hier.

Daar vind je ook een suggestie voor hoe je in gesprek kan raken met de schoolleider. Meer weten over leerKRACHT en of de school van jouw kind al meedoet? Kijk op onze website.