Van Samen
naar Zelf
Collectief eigenaarschap voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten
Introductie| Het verhaal van Het Koning Willem 1 College | Download | Meer
Introductie
Een van de belangrijkste kernwaarden van leerKRACHT is ‘Vertrouwen in de kracht van de leraar’. We hebben de stellige overtuiging dat de kracht en de potentie van leraren enorme groot is. We hebben hoge verwachtingen en werken in co-creatie met scholen en opleidingen aan de ontwikkeling en realisatie van de eigen verbetercultuur.
In een beperkte tijdspanne reiken we leraren, schoolcoaches en schoolleiders nieuwe handvatten en structuren aan om op een andere manier te werken en leren ze nieuwe vaardigheden.
We zijn trots op de enorme groei en ontwikkeling die we bij zowel de schoolleiders en leraren en hun leerlingen en studenten zien.
Die groei en ontwikkeling gaat niet vanzelf. Die is gefaseerd, in het begin met intensieve begeleiden, maar naarmate de tijd vordert, is onze begeleiding steeds minder nodig. We zetten letterlijk een stap terug. In toenemende mate zien we binnen besturen en instellingen zelfs mensen opstaan, die ook de begeleiding in de eerste periode en de verduurzaming van de verschillende scholen en teams van ons overnemen.
In plaats van dat we ons overbodig voelen, maakt dat ons ontzettend trots.
Van Samen naar Zelf.
Versneld zelfreguleren in het MBO
Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.
Hoe hebben we die versnelling gerealiseerd? “Door heel klein te beginnen en hierdoor juist grote stappen te maken” zegt docent Twan Russens van de opleidingen Architectuur en Urban Design aan het Koning Willem 1 College. Twan vertelt passievol over het fundament dat de docenten in een half jaar tijd bouwden op het gebied van zelfregulerend leren. Dit docententeam heeft niet alleen letterlijk kennis over het onderwerp bouwen, ook in figuurlijke onderwijskundige zin timmeren ze flink aan de weg.
Van Samen
naar Zelf
Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.
Van een toetscultuur naar een feedbackcultuur op alle niveaus?
Meld je dan aan voor ons webinar over formatief handelen op 15 maart om 15:30.
Je bent op school bezig met formatief handelen. Net gestart of al wat langer.
Je ziet zelf de meerwaarde, maar vraagt je wel eens af. Kunnen we dit niet systematischer en doelgerichter aanpakken als school? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen net zo enthousiast wordt als jij?
Herken je deze vragen of ben je simpelweg nieuwsgierig naar hoe je een formatieve cultuur op school kunt ontwikkelen of uitbouwen? Meld je aan voor ons webinar.
In dit webinar:
- Hoor je welke samenhang er is tussen formatief handelen in en formatief handelen buiten de klas;
- Leer je wat het vraagt om hier op schoolniveau (met iedereen) mee aan de slag te gaan;
- Maak je kennis met de leerKRACHT-aanpak en kom je te weten hoe je instrumenten als Gezamenlijk lesontwerp, Lesbezoek en Feedback in kunt zetten in jouw praktijk; Zo bouwen ze samen aan geweldig onderwijs voor alle leerlingen en meer werkplezier voor de leerling.
- Delen we hoe je hier op school zelf mee aan de slag kan en hoe je je team hier in meeneemt.
Voor wie is dit webinar:
- Je bent docent of school-/teamleider in het vo of mbo (dit webinar richt zich op vo en mbo. Deelnemers uit het po zijn echter ook welkom)
- Je school doet nog NIET mee aan het leerKRACHT-programma
Download
Wil je het eigenaarschap en de betrokkenheid van jouw leerlingen of studenten verhogen?
Probeer eens met je studenten een bordsessie te doen!
Tien jaar leerKRACHT – Tien verhalen over impact
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons tiende verhaal vertellen Twan Russens en Hannie Derks hoe zij met hun docententeam ervoor zorgen dat studenten vol met nieuwsgierigheid hun eigen pad kiezen.
Meer weten?
Podcast
Veranderen in het MBO, met Korine Gilijamse van het Albedacollege
Hoe gaat Korine om met gemopper over het rooster?
Hoe creëert ze de ruimte om te innoveren voor docenten en hoe zorgt zij met haar team ervoor dat haar werkverdelingsplan bijdraagt aan haar ambities?
Kennisbank
Zoek je meer diepgang rondom een het verbeteren van het onderwijs in het MBO?
Webinar
Wil je meer horen over het creëren van eigenaarschap voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten?
Volg dan één van onze gratis webinars.