Een krachtig en effectief team in tijden van Corona


Auteur: Sietske van Rhijn | leestijd: 4 minuten | datum: 8-10-2020

Iedere school heeft er nu mee te maken. De tweede Covid-golf is in volle gang. Dit maakt dat teamleden geregeld thuis moeten blijven. Bijvoorbeeld in afwachting van de uitslag van een corona test of uit voorzorg in quarantaine in verband met besmettingen in de omgeving. Met een team deels op school en deels thuis is het lastig werken. Hoe zorg je dan toch dat je samen blijft optrekken? Dat je contact houdt met elkaar in deze lastige tijd, dat je samen prioriteiten stelt en elkaar helpt?


Dat kan heel goed met de leerKRACHT-bordsessie. We gaan in deze blog niet uitleggen hoe die werkt, dat vind je hier, maar wel hoe je die bordsessie (deels) online uitvoert als een deel van het team thuis zit.


Er zijn twee mogelijkheden:


Hoe kun je deze twee alternatieven praktisch laten werken? We beginnen met de vorm waarbij je de bordsessie helemaal online doet. De eerste stap daarvoor is het maken van een digitaal bord.


Maak een digitaal bord


Het leerKRACHT-verbeterbord biedt een duidelijke structuur die je helpt om als team samen te werken, elkaar te ondersteunen en gericht aan de slag te gaan met wat jullie leerlingen of studenten nodig hebben. Je kunt eventueel aan dit verbeterbord een organisatorisch bord toevoegen, waarop je de voortgang op praktische zaken bijhoudt.

Kies een programma waarin je een digitale versie wilt gaan maken. Dat kan in Word, PowerPoint, Excel, Trello of wat jullie maar prettig vinden. We hebben voorbeelden van zulke borden gemaakt in Excel en in Trello. Die kun je downloaden en aanpassen aan wat geschikt is voor jullie team.


Read More

Voorbeeld digitaal bord in Excel (zie link)

Read More

Voorbeeld digitaal bord in Trello (zie link)


Je hebt het bord nu af. Nu kun je aan de slag met de bordsessie. We beschrijven nu eerst de volledige onlineversie, daarna de hybride vorm.


Uitvoeren online bordsessie


Bij de online bordsessie spreek je elkaar via Microsoft Teams, Zoom of een ander programma. Dit betekent dat ieder teamlid achter een eigen computer zit, thuis of op school. Je hebt daarvoor van tevoren natuurlijk een agenda-uitnodiging rondgestuurd.

Zorg ervoor dat je minimaal één keer per week bij elkaar komt. Laat de teammomenten in deze hectische tijden doorgaan! Het is juist nu belangrijk om met elkaar in contact te blijven en onderling af te stemmen.

Als het digitale bord af is kun je met je eerste online bordsessie starten. Deel het bestand waarin je het bord hebt gemaakt ook met het team via een tool waarin je online kunt samenwerken. Bijvoorbeeld Teams of Google Drive.

De leider van de bordsessie deelt bij de start van de bordsessie zijn of haar scherm met het digitale bord, zodat iedereen mee kan kijken. Doorloop daarna de stappen van het bord: check-in, doelen, acties, planning, etc. Je kunt als leider van de bordsessie eventueel iemand vragen om te schrijven. Of iedereen zelf zijn successen in te laten vullen. Dat is aan jou.

Doe in ieder geval de check-in, zodat je weet hoe het met iedereen gaat, ook als je elkaar niet dagelijks ziet. Bovendien weet je daarna of iemand misschien wel wat hulp kan gebruiken. Bij de acties moet je even opletten op de werkverdeling, daarvoor kun je gebruik maken van wat je van elkaar geleerd hebt bij de check-in: wie heeft ruimte, wie is te zwaar belast, etc.

Als dit de volledige onlineversie is, hoe ziet dan de hybride versie eruit?


De hybride bordsessie (deels fysiek, deels online)



Voor de hybride bordsessie kun je werken met een (normaal) fysiek bord of, als jullie al werken met een digitaal bord, zorg dat deze dan op een digibord zichtbaar is.
Bel met een computer de personen die niet fysiek aanwezig zijn via Teams, Zoom of een ander programma (via WhatsApp kan bijvoorbeeld ook).

Daarna richt je de (computer)camera op het bord, niet op de groep rond het bord. Het lukt namelijk niet om alle collega’s die rond het bord staan goed in beeld te krijgen en tegelijkertijd de 1,5 meter in acht te nemen. Dus zorg dat de mensen die vanuit huis meedoen het bord goed kunnen zien en iedereen die bij het bord staat goed kunnen horen.

 

Je voert vervolgens de bordsessie uit zoals je normaal zou doen. Let daarbij als bordleider extra op de personen die thuis zitten bij de onderdelen check-in en successen. Zorg dat zij niet alleen toehoorder zijn, maar ook deelnemer. Misschien hebben de leraren thuis wel meer ruimte om acties op zich te nemen, of juist niet. Hier kom je alleen achter door samen te overleggen.


Tenslotte


Kortom, houd verbinding met elkaar en zorg dat teammomenten doorgaan op alternatieve wijze. Gebruik het leerKRACHT-bord om structuur aan te brengen in jullie online bijeenkomsten. Samen bereik je zeker meer!



Deel dit

Wil je weten hoe de leerKRACHT-aanpak helpt jullie ambities te realiseren?

Neem dan contact met ons op.