Als leraar ben je de hele dag bezig met het geven van feedback aan je leerlingen, maar hoe zit het met feedback tussen collega’s? Uit onderzoek blijkt dat goede feedback tussen collega’s essentieel is voor beter onderwijs en meer werkplezier.
Van angst voor feedback
naar feitelijke en effectieve feedback
Verschillende onderzoeken laten zien dat feedback tussen collega’s leidt tot een verbetering van de professionele ontwikkeling en prestaties. Door feedback kunnen collega’s zich bewust worden van hun bekwaamheden en verbetermogelijkheden en kunnen ze samenwerken aan het verbeteren van het onderwijs. Andere studies tonen aan dat feedback tussen collega’s kan leiden tot een toename van de tevredenheid en het welzijn van leraren, wat zich vertaalt in een hogere kwaliteit van het onderwijs.
Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je? Hoe houd je het veilig? En hoe word je er steeds beter in.
Vanuit Stichting leerkracht weten we als geen ander wat het belang is van feedback in het onderwijs. Hoe kan je effectieve feedback geven en ontvangen tussen collega’s en hoe kan je dit integreren in jullie verbetercultuur?
Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven. En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken.
Dus, ben jij klaar om de kracht van feedback te ontdekken en jouw onderwijs te verbeteren?
Wat bij ons heel erg helpt, is het feedbackmodel gebruiken. Je benoemt eerst de feiten, daarna beschrijf je het effect en je vraagt bijvoorbeeld: ‘Was dat de bedoeling?’ Op die manier zet je de andere leerkracht aan het denken.
We merken dat door ècht de feiten te benoemen, dat feedback ontvangen veel veiliger is voor de andere leerkracht en dat feedback dan veel minder eng is.
Marlot Schuurman
Stichting Quadraten
‘‘Een professionele dialoog is een gesprek waarbij je met een bepaalde intentie het gesprek voert. Dus als je echt met elkaar het effect van onderwijs op je leerlingen wilt verbeteren is het nodig om met die intentie met elkaar het gesprek te gaan voeren. Op welke wijze ben ik in staat om nu te luisteren naar wat jij zegt en op welke wijze ben ik nu in staat om mee te denken over het verbeteren. Duid gewoon wat je aan het doen bent, zonder oordeel’.
‘De leerkracht doet er toe. Ik zit nu 12 jaar in het onderwijs en ik heb lang gedacht; ‘er moet van alles, of je er nou wel of niet achter staat’. Dit lijstje moet afgevinkt worden, het andere lijstje moet ingevuld worden. Het werken met een verbetercultuur op school heeft mij echt mijn vak teruggegeven. Ik mag zelf de regie pakken, met mijn team, met elkaar, met onderwijs inhoud, om het onderwijs voor de kinderen een beetje beter te maken.’
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons zevende verhaal vertellen Vesna Matejic, Gelske Postema en Marlot Schuurman van Quadraten over hoe zij de professionele dialoog voeren om het onderwijs voor hun leerlingen te verbeteren. Hoe geven zij elkaar feedback waardoor zij daadwerkelijk verder komen?